Utsikt mot Oslo fra Grefsenkollen (07.04.2019)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Torshov (83m)
Ascents Grefsenkollen (379m) 07.04.2019 16:34

"Etter gårsdagens langtur til Kjerkeberget", valgte jeg og Natasha å ta en rolig fottur til Grefsenkollen for å drikke kaffe og se på utsikten over Oslo by. Vi startet fra Torshov, der hun bodde, og fulgte gateveiene nordover. Været var overskyet, men luften var mild. Varmt nok til å gå i T-skjorte.

Utsikt mot Oslo fra Grefsenkollen

Etter å ha tatt en lang og planlagt omvei på nordsiden, fulgte vi bilveien som går helt opp til toppen og kombinerte dette med litt snarveier på stier vi fant undervegs. Gikk først oppom toppunktet hvor det står en støpt varde. Tok noen bilder her før vi gikk inn på Grefsenkollen Restaurant og kjøpte en kaffe og hver sin bolle.

Natasha på toppen av Grefsenkollen

Stappfullt av folk her oppe. Utsikten mot Oslo var så som så. Blir aldri imponert over utsikter mot byer på Østlandet. Uansett veldig fint å få seg en rolig spasertur etter en flott langtur dagen i forveien, og samtidig bli bedre kjent med Natasha. Merker at vi har det veldig kjekt sammen.

Etter en stund, ble det noe kjølig og vi startet på returen tilbake til Torshov via sørsiden. Å sykle ned anleggsveien på denne siden av toppen, er populært og vi hørte stadig hylende bremselyder. Senere denne dagen dro jeg tilbake til Bergen. Tusen takk for en fantastisk helg i Oslo, Natasha! Neste eventyr sammen, blir en legendarisk stortur i Jotunheimen i påsken. Det gleder jeg meg enormt til!

Grefsenkollen er et populært turmål for folk i Oslo. Serveringssted på toppen.