Svarthetta OPP24 (06.04.2019)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Svarthøtta (1,548m) 06.04.2019 15:14
Visits of other PBEs Jøldalshytta (740m) 06.04.2019 09:16

Etter gårdagens tur inn til Jøldalshytta var vi nå klare for helgas hovedmål; OPP24-toppen Svarthetta (kommunetopp i Rennebu).

Vi venter på at alle er klare til start etter frokost.

Frokost 08:00 men start 09:16 var et kvarter etter avtalt tid.
Det var overskyet vær med opphold, og turen opp Gammelsæterdalen gikk i rykk og napp. Noen prøvde seg med smurning under skiene, men de fleste brukte halve eller hele feller.

En av mange små stopp. Her er det snack og drikke mens noen legger på feller.

Nordvest for Skrikhøa skrådde vi opp til laveste punkt på sadelen over mot Sandtjønna. Her laget vi lunchplass midt på flata med rundbenk.

Lun lunchplass der vi trengte å bry oss om å bygge levegger utenfor benken.

Etter en god pause fortsatte vi over mot norligste rygg opp mot Svarthetta. Jo høyere vi kom jo dårligere sikt, og over 1400 m var det tett tåke og 10-20 meter sikt. I tillegg fikk vi solid vind rett i mot med en del kraftige vindkast.

Misty Mountains

Alle deltakerene var godt utstyrt for fjelltur og alle var stødige på foten, så vi fortsatte opp mot toppen. De siste 50 meterene måtte jeg gå med GPS for å finne toppvarden.

Gruppebilde på toppen.

Kort opphold på toppen før vi gikk på føttene drøyt 100 høydemeter ned igjen. Fokus nå var å følge sporet vårt tilbake og å holde gruppa tett samlet. Det tok veldig lang tid å komme seg ned bakkene, både pga skiferdigheter og snøforhold.

Vel nede tok vi ny matpause på samme sted som tidligere på dagen. Etterhvert fikk vi ringt Jøldalshytta og varslet om sen ankomst til middag.

Skylaget sprakk opp så vidt helt på slutten av turen.

Da vi kom inn på kvistaløype fra Gjevilvasshytta fikk deltakerene gå i eget tempo. Jeg holdt baktroppen og ankom hytta akkurat i tide til utsatt middagstid.

Baktroppen kommer frem til Jøldalshytta etter drøyt 10 timer på tur.

Etter middag og dusj var det tid for prat og diskusjoner i peisestua. En del lurte på om vi turledere hadde vurdert å snu før toppen, men alle deltakere hadde følt seg trygge hele veien. Vi var forøvrig eneste gruppe på toppen denne dagen, men flere hadde gjort forsøk. Bl.a. var det et par grupper som hang seg på oss i starten.

Trivelig å treffe andre kjente på hytta som var nesten fullt belagt. Igjen tidlig kveld.

Dag3

Som så mange ganger det siste året feiler PB-app'en. Sporet stoppet halvveis og lagring etter endt tur var tilsynelatende ikke mulig (men 3 varianter av turen ble lagret på serveren). Fremover vil jeg spore med den gode gamle GPS'en på turer jeg synes spor er viktig å ta vare på.

Det runde bord....

Written by ArntO 14.04.2019 18:29

Tenkte det var noen som hadde ligget i telt i område Sandtjønna, men nå fikk jeg svar på hvorfor det var laga en sirkel i snøen midt uti ingenmannsland!

Sv: Det runde bord....

Written by SturlaS 14.04.2019 20:09

He-he, vises lunchgropa vår fortsatt. Det hadde forøvrig vært en fin teltplass forrige helg da det var omtrent vindstille på flata der.

Ser dere hadde fantastisk vær og utsikt!

• +

Sv: Sv: Det runde bord....

Written by ArntO 14.04.2019 21:20
        • +

Sv: Sv: Sv: Det runde bord....