Skitur til Lamannshaugen og Svarttjernshøgda i Oslomarka (06.04.2019)  5

Visits of other PBEs Bislingflaka vinterparkering (500m) 06.04.2019
Lamannshaugen uts.punkt NV (700m) 06.04.2019
Svarttjernshøgda blåmerket sti 06.04.2019

Med strålende vårvær og fortsatt godt skiføre lå forholdene til rette for en komplettering av samlelista Oslomarka ≥ 700 m.o.h., og Lamannshaugen Vest, som er topp nr. 6 på lista.

Britt og jeg kjørte til Mylla, og parkerte på Bislingflaka vinterparkering. Vi vurderte langrennsski vs. fjellski, og endte opp med det siste, i og med at vi regnet med at det ville bli litt utfordrende med langrennsski i småskogen med halvråtten snø.

Vi fulgte gode skispor langs Mylla til Vestenden, der vi måtte bære skiene et par hundre meter før turen gikk videre forbi Sinnerputten, på en ganske så oppkjørt skogsbilvei, før siste etappe til Lamannshaugen og den "nye" toppen Lamannshaugen Vest. Det ble en god pause på Lamannshaugen utsiktspunkt NV, som har flott utsikt over bl.a. Jevnaker og Randsfjorden. Siden været fortsatt var strålende, ble det til at vi bestemte oss for å ta med Oslomarkas høyeste topp; Svarttjernshøgda, på veien tilbake. Vi gikk tilbake til skogsbilveien, og tråklet oss gjennom småskogen i retning Sindersætra og over Puttmyrene, inn på blåmerket sti opp til Svarttjernhøgda. Det var skispor opp til utkikkstårnet, uten at vi møtte noen på veien. Det var helt vindstille og 360 graders utsikt fra tårnet. Etter hvert gikk returen i hovedsak på blåmerket sti ned til Ølja, og deretter i oppkjørte spor tilbake til utgangspunktet. Litt halvtungt med fjellski og kortfeller i oppkjørte spor, men en strålende flott tur :)

Randsfjorden sett fra Lamannshaugen utsiktspunkt NV.