Menes - Melsnipa! Endelig :) (04.04.2019)

Written by kristoffergh88 (Kristoffer Günther Hansen) GSM

Ascents Hardbakk (1,460m) 04.04.2019
Sør for Hardbakk (1,375m) 04.04.2019
Harevollnipa (1,406m) 04.04.2019
Nord for Harevollnipa (1,317m) 04.04.2019
Melsnipa (1,547m) 04.04.2019
Saueggi (1,494m) 04.04.2019

Denne turen har jeg tenkt på fire år nå, så det var deilig å endelig få fint vær og stabile snøforhold første våren tilbake i Sogndal. Gustav ville egentlig til Hurrungane og skremme vettet av oss, men fikk lurt han til hellere å trimme litt og bli med på turen fra Menes til Melsnipa. Fikk lurt på han litt tettsittende klær, og så var turen solgt.

Har alltid tenkt at jeg helst ville avslutte turen med nedkjøring ned den flotte østside på Melsnipa og ende opp i Jordal, men det er en logistisk oppgave jeg ikke har klart å løse endda. Husket at Sondre hadde gått turen noen år tilbake og sjekket ut hans rapport, og tyvstjal hans beta. Lastet min gamle sykkel i bilen og dundret avgårde fra Åberget kl 08.05 med dakkedakk på høytaleren. Kort vei til bommen i Vetlefjorddalen, men jaggu tar det lang tid å komme seg dit. Lempet av sykkelen der og kjørte til Menes og parkerte der. Der er det tilrettelagt flott p-plass. Vi la i vei med joggesko, da snøgrensen så ut til å være uhyggelig høyt oppe. Det angret vi ikke på, og det ble god kok opp gjennom skogen som bød på rene sommerfølelsen. På ca. 600moh kunne vi ta på skiene. Jeg ble overivrig og gikk litt i randokonk. modus og fikk los på Harevollnipa og Sondre sin tid opp dit. Det synes Gustav var noe tull og råpte 100 meter bak meg, at vi måtte gå roligere så vi kunne snakke piss. Han hadde trøbbel med mastermagen og følte seg bra kokt etter jungelvandringen. Vi satte farten noe ned og koste oss videre. Fikk en del vind på ryggen, og det var egentlig ganske deilig. Fra Harevollnipa loket vi litt for å finne en vei gjennom skavlen i østsiden. Endte med å ga ned med skiene på sekken, og rotet oss bort i en godt solbakt og bratt side. Det var ikke helt bra, men da vi først sto med skjegget i postkassen var det bare å gasse på og komme seg bort i tryggere terreng. Videre gikk det opp og ned bort over ryggen som bød på få utfordringer, men med skiene på sekken store deler av tiden. Hadde tatt med øks og stegjern. Øksen brukte vi to ganger, men nok mest for syns skyld, og stergjernene var aldri ute av sekken. Etter hardbak holdt vi skiene på beinene hele veien til Melsnipa. Gustav begyndte å være godt knekt av magen sin, så var godt å komme seg opp siste stigning for dagen. Ned igjen fikk vi fin nedkjøring til 1207 vannet. Her var det tørr, men litt vindpakket snø. Videre ned i grønndalen var det slush, og etterhvert litt sugeføre. Kom til å kjøre til høyre for elven rett under Grøndalsstølen, men med 500beta på gps'en så jeg at det nok var lurt å holde andre siden av elven, så måtte lappe 10hm opp igen og ta oss over elven. Så ble det litt bushwacking, men mye greiere end forventet. På rundt 550moh tror jeg, skiftet jeg til joggesko igjen, og lappet nedover stien, og etterhvert traktorvei. Jogget siste biten ut til sykkelen og tråkket for harde livet mot Menes, mens Gustav fikk seg en god hvil. Følte meg uforskammet pigg, så vinterens triathlon trening har nok gitt utbytte.