Bitihorn med gutta (15.07.2017)  5

Visits of other PBEs Bitihorn - fra nord (1,070m) 15.07.2017
Bitihorn fra Båtskardet (1,140m) 15.07.2017
Båtskaret p-plass (1,150m) 15.07.2017

Etter at jeg hadde med tvillinggutta på 12 år på Bessheim – Besshøe – Besseggen – Veslfjellet – Bessheim på dag 2 av sommerferien vår, her i Jotunheimen – så var det ikke mer kraft og sprut i de… Faktisk var han ene så støl og sliten at han knapt klarte å gå vanlig – og det varte i flere dager. Opprinnelige turplaner måtte gjøres om og avlyses – men å få til en tur opp Bitihorn dagen før vi skulle hjem, ble innvilget hos guttene. Dog med lovnad om å dra til Beitostølen etter turen for å spise pizza.

Jeg sov dårlig denne natten og var oppe klokka 05:00. Det var ikke mye liv i de andre da, så jeg gikk ut fra hytta og fikk noen fantastisk flotte morgenbilder fra Øvre Sjodalsvatn.

Etter hvert våknet også de håpefulle og vi fikk spist en god frokost, før vi kjørte til Båtskar, der vi parkerte klokka 08:30. Så brukte vi noen små minutter på å starte oppstigningen fra Vest. En time og ti minutter senere stod en av tvillingene på toppen, etter en småstrabasiøs tur opp.

Strabasiøs for meg fordi jeg igjen kjente litt på høydeskrekken og gikk klint inntill berget på vei opp. Strabasiøs for en av gutta fordi han fortsatt kjente på stølheten sin fra forrige tur.
For første mann opp var det nesten kjedelig og tregt, han er som en fjellgeit!

Det var delvis overskyet og ganske fint vær. Så utsikt hadde vi helt fra starten av. Spesielt fint er det jo når man kommer høyt nok til å se mot Rasletinden, Kalvehø, Torfinnstinden osv.

Flott også mot Beitostølen mot sør og over Vinstervatnet mot vest. Vi vimset litt rundt på toppen. Fant en geocache – og bestemte oss for å gå ruten nordover for så å gå tilbake til bilen nede langs veien. Dette var vel neppe det enkleste valget og vi angret litt etter hvert.

Først var det fint med utsikt mot Valdresflye og Bygdin. Nede i lia gikk vi på en rype med 8-9 unger, som var morsomme å møte på. Så kom vi ned og nærmet oss veien, og da vi kom dit så fikk vi en liten utfordring. Hvor gikk det sti? Vi klarte å finne en sti som vi fulgte sørover og oppover, men så stoppet den midt i lyngen. Vi fant en til, som også stoppet – og sånn holdt vi egentlig på ganske lenge. Vi prøvde på begge sider av veien, men til slutt bare bestemte jeg at vi får gå i luftlinje – sti eller ikke sti…

Disse ca 3 kilometerne tok oss en time å gå, i ganske kjedelige omgivelser. Tilbake ved bilen ca 11:50. Så ble det en kattevask i bekken før vi kjørte til Beitostølen for Pizza.