Blåtimen på vei til Elgshøgda (29.03.2019)

Written by anneirik (Anne Julsrud Haugen) GSM

Ascents Elgshøgda (537m) 29.03.2019

Eirik og jeg bestemte oss for en rask kveldstur til Elgshøgda. Vi hadde vært på Malviks høyeste tidligere på dagen. Det var ca 1 times kjøring fra Trondheim og vi siktet oss inn på å parkere ved Snøton hyttefelt. Det hadde snødd ca 20 cm den dagen, og veien var ikke brøyta, men det hadde kjørt noen biler opp mot hyttefeltet før oss. Bomavgift 20 kr i kontanter på gården Korslia. Jeg var dessverre ikke tøff nok på gassen og satte fast bilen i den bratteste delen av bakken rett etter at vi var ferdige med jordene. Gode råd var dyre da. Vi hadde en spade i bilen og begynte å måke vekk snø fra veien. Oppdaget en kasse med sand og skuffe og etter en halv times tid med prepping av veien klarte jeg å lirke bilen videre opp bakken og fikk parkert med en gang. Vi gikk derfor de siste hundre metrene opp til hyttefeltet og så i skiløyper som det ikke var gått folk i etter snøfallet, men løypene viste vei helt til toppen. Fint terreng! Savna zeroskia enormt, føret var elendig med følelse av sandpapir. Hodelyktene kom til nytte og nok en topp kunne innkasseres denne dagen.