Kommunetoppraid i Trøndelag - Ølshøgda (29.03.2019)  2

Written by vedhenget (Eirik Nordbrøden) GSM

Ascents Elgshøgda (537m) 29.03.2019

Etter turen til Baklifjellet og lunsj på kafe i Stjørdal, kom fruen plutselig på at vi kunne rekke en kommunetopp til. Valget falt på Ølshøgda som så grei ut, men innebar 1:30 i bil. Etter beregningen burde vi da kunne komme avgårde rundt 18 tiden og med flaks greie det på under 2 timer altså før det ble mørkt. Vi valgte da å starte fra Snøton med håp om å kunne kjøre helt fram. Det vi ikke regnet med var at veien var ubrøyte og at det var kommet 20-30 cm nysnø. Det hadde kjørt et par biler foran oss og med 4 hjulstrekk burde det gå....
Men den gang ei, vi havna nesten i gøfta da det stoppet i den bratte bakken etter gården Korslia, men på mirakuløst vis + en kasse med strøsand som sto laglig til kom vi løs. I følge fruen var det da uaktuelt å kjøre lenger så vi måtte gå den siste kilometeren opp til hyttefeltet ved Snøton til fots.
Til tross for en noe forsinket avgang la vi i vei på klistersmurte ski innover i nysnøen. Etter noen 100m fant vi en veldig gjensnødd skiløype og i et kryss rett etter hang det et kart som viste at her ble det normalt kjørt opp skiløyper helt til toppen. Vi fulgte derfor det veldig gjensnødde skisporet hele veien opp til Ølshøgda. Sikkert fin utsikt, men det var desverre mørkt da vi kom opp. Vi så dog en del lys i det fjerne så jeg tror utsikten er bra, dessuten benk å sitte på. På med hodelykt å samme vei tilbake med diagonalgang i nederoverbakkene. Klisterrestene fra tidligere på dagen satt godt. Etter en kombiner lade/spisestopp var vi tilbake på overnattingen ved 23 tida.
Moral, forbered deg gjerne bedre.