Utvordfjellet, Futdalsfjellet (Flatanger 2-3/68) (31.03.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Utvorda skole og grendehus (42m)
Ascents Futdalsfjellet (277m) 31.03.2019
Utvordfjellet (277m) 31.03.2019

Kjørte fra Fv 17 til Tøtdal etter Fv 766. Fortsatte mot Nord-Statland og fortsatte etter Utvordveien (Vei 6928)
Parkerte ved Utvorda skole og grendehus. Planen var å gå på ski, men det var kun ca 1 cm med nysnø, så skiskoene ble parkert. Fra skolen går det en krigshistorisk sti mot Utvorda. Jeg skulle bestige Utvordfjellet og Futdalsfjellet på samme tur. Dette er min bestigning nr to og tre i Flatanger, som har hele 68 pf100 topper. Jeg fulgte merket sti den første kilometeren. Her var det laget tretrapper og treplatter opp til trimboksen til turistforeningen på Hestmarka. Her forlot jeg den gode stien, og fant en fin rute opp mot toppen. Det er en trigpunktbolt på toppen, og den ligger på en for meg ukjent liste i peakbook. https://peakbook.org/index.php?module=index.lists.view&id=1492 Kartverket har følgende info om trigpunktet: PÅ HØYESTE PUNKT AV DEN ØSTLIGSTE KNAUS PÅ TOPPEN. CA. 100 M ØST FOR VARDEN. Jeg gikk videre mot den ganske store varden, med en fantastisk utsikt. Returnerte samme vei tilbake til Utvordveien.
Bilder fra Utvordfjellet:

Parkering ved Utvorda skole og grendehus. Utvordfjellet bak
Godt tilrettelagt sti med trapper og platter mot Hestmarka
Bra skilting på den krigshistoriske stien ved Hestmarka
Turistforeningen har en "Din tur" kasse ved Hestmarka. Her forlot jeg stien og satte kursen mot Utvordfjellet
Fin utsikt på turen mot Utvordfjellet
Toppen av Utvordfjellet nærmer seg
Trigpunktbolten på Utvordfjellet med varden bak
Den store varden på Utvordfjellet
Utsikt fra varden mot Utvordvatnet

Etter å ha kommet ned på Utvordveien forsøkte jeg å ta en snarvei mot Futdalsfjellet. Jeg fulgte en gårdsvei og en traktorvei mot Renndalsvatnet. Men det var umulig å komme forbi vatnet på høyre side pga stup ned i vannet. Jeg måtte bakse meg opp gjennom einekratt for å komme ned på Sitterveien som er utgangspunkt for Futdalsfjellet. Dette fjellet er ikke så høyt, men det er bratt, så jeg bommet med oppstigningen to ganger før jeg fant en brukbar vei oppover. Du får en skikkelig høyfjellsfølelse på oppstigningen på disse kystfjellene. Ingen trær i denne høyden. Vilt og vakkert ved den lille varden på toppen, med en fantastisk utsikt mot storhavet. På tur ned valgte jeg en litt annen rute i nedre del som anbefales også på tur opp. Beste utgangspunkt for Futdalsfjellet er krysset Sitterveien/Bjørganveien/MOWI. Jeg gikk etter Sitterveien langs Utvordvatnet og videre etter Utvordveien tilbake til skolen.
Bilder fra Futdalsfjellet:

Renndalsvatnet på Utvorda
Utvordvatnet med Utvordfjellet bak
Vilt terreng mot Futdalsfjellet
Et lite vann før toppen av Futdalsfjellet