Malbuheia (Verran 5/26) (30.03.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Rasteplass ved Follavatnet (Dammen) (205m)
Ascents Malbuheia (410m) 30.03.2019

Etter å ha besteget Storhaugan ved Holden, kjørte jeg tilbake til vei 6924 og fulgte Fjellgårdsveien til dammen på Follavatnet. Veien går etter ei metallrist over dammen. På høyre side etter dammen er det en fin rasteplass med benker gitt av kraftleverandøren NTE, og grillutstyr. Jeg parkerte her. Dammen ved Follavatnet er inntaksmagasin for Follafoss kraftverk. Jeg gikk på ski etter en vei som går langs Follavatnet. Jeg tok av for tidlig i retning Malbuheia, og kom inn i mye småbjørk, som hadde bøyd seg i snøen i vinter. Kronglete rute med ski. Oppe i høyden ble det åpent og fint. Men selve toppen er en skogstopp uten utsikt. På returen valgte jeg en litt annen rute ned, og denne anbefales hvis noen har planer om å bestige dette fjellet.

Parkering på rasteplassen ved Follavatnet. Ingen grilling i dag
Tilbakeblikk mot Follavatnet
Ingen markering av skogstoppen Malbuheia
På tur ned var det utsikt mot Beitstadfjorden