Giskafjellet (28.03.2019)  2

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Tveitadalen (200m)
Endpoint Samme (200m)
Ascents Giskafjellet (550m) 28.03.2019 11:07

Giskafjellet

Vel nede fra Kampestølsrusta fylte jeg litt vann på flasken og la i vei opp mot Giskafjellet. Det er litt kronglete og bratt i starten, men mest på grunn av hogst. Deretter er det greit "off trail" terreng opp til det flater ut.
Problemet denne regnfulle dagen i mars var at det var betydeligere dypere snø, tett tåke og mer kronglete terreng enn forventet. Så den 1,3 km lange etappen over mot topp punktet ble en tung og våt affære. (Trugene skulle absolutt vært med.) Da jeg endelig kom frem til toppen var det både vind- og regnfullt, så det ble kun en lynrask bildesekvens før jeg startet på tilbaketuren. Fulgte sporene tilbake et lite stykke, men hold deretter mer mot nord, da terrenget er noe flatere her.

Start opp i hogstfeltet ovenfor parkeringsplassen i Tveitadalen.
Kommet opp på ca 500 moh og det begynner å bli mer snø.
Etter hvert ble det MYE snø enkelte steder.
Toppen av Giskafjellet, 550 moh. Ikke mye snø her derimot.

Etter to timer på tur var jeg tilbake til bilen kl 1200, våt som en kråke og med svært liten motivasjon for flere topper. Kjørte derfor rett til hytten på Tysnes hvor svigerfar ventet med middag noe tidligere enn planlagt.