Gampedalsåsen med årets første flått (25.03.2019)

Written by siroho GSM

Ascents Gampedalsåsen (179m) 25.03.2019 14:01
Visits of other PBEs Ramberg p-lomme (28m) 25.03.2019 12:57

Gampedalsåsen i Bergsbygda

Disse toppene i Porsgrunn har jeg valgt å gå i vinterhalvåret pga flått og hjortelusfluer, men allerede nå 25.03 har flåtten begynt å bevege på seg. Første funn på Chico i dag. Torstein og Chico var med oss og greit å ha en stor mann først i løypa for å tråkke spor i de verste snøområdene.

Parkerte ved Ramberg, men ikke så lett å parkere i dag siden det var en del snø i avkjøringen, men fikk satt bilen vekk fra vegen. Vi tuslet første del på hard, traktorkjørt snø og kom opp til en mega bigård. Biene var allerede ute, og ikke så moro å passere idag, selv om det var 30 cm snø på bakken.

Derfra måtte vi stort sett tråkket spor. Først på traktorveg så tar vi av til høyre og over et lite hogstfelt. Da var snøen grei videre oppover, eller det var bart stort sett i skogen. Fin sti å følge. Siste del av turen til toppen går utenom sti, opp en ås. Vi gikk litt for langt før vi tok av så måtte ned igjen. Jeg hadde håpet vi kunne gå over litt lengre oppe, men det var ikke mulig, måtte helt ned på nedsiden av en knause.

Oppstigningen opp åsen var helt grei og fin. Greit å gå bortetter åsen, fant greie plasser å komme oss opp. Ulent her i Porsgrunn, mye stup, forkastninger og revner.

Litt utsikt over fjorden og Farris, så ikke den verste toppen dette. Fint å sitte og slappe av her oppe. Elgen liker seg også her så det ut som, mye elgskitt.

Hvem knause som var høyeste var ikke så lett å se, men jeg hoppet rundt på alle. Den som bolten var på, var i hvert fall ikke høyeste.

Samme veg tilbake.

Da er det kunngjort, flåtten er i gang igjen, og jeg innser at det blir sannsynlig ikke så mange Porsgrunntopper til i år før til seinthøsten og frosten har satt seg.