Storlia (Namdalseid 37/59) (24.03.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Infotavle for Vestfjella (127m)
Ascents Storlia (302m) 24.03.2019

Tur nr to i dag på Namdalseidlista. Dette er den 631. mest populære lista på Peakbook. Jeg troner på toppen av denne lista, men det må sies at jeg er eneste deltager. Jeg returnerte fra Sprova, passerte Namdalseid sentrum, og kjørte til venstre mot Osen på Osenvegen, Fv 715. Jeg parkerte ved bomkassen på veien til Furudalen. Det er brøytet kun til Langvassheimen utleiebolig. Bompenger kr 70. Jeg passerte et skilt med Storlidalssetran, men så ingen seterrester. Jeg kom litt ute av kurs mot toppen, så jeg måtte lage en revkrok forbi et stup og ned til ei lita tjønn før oppstigningen til Storlia. På toppen er det et moderne trigpunkt med metallstake i rødt og hvitt. På returen siktet jeg meg inn på skogsbilveien som går innover til Sør-Furudal. Denne veien var ikke brøytet, men om sommeren er den et godt utgangspunkt for å bestige kommunetoppene i Åfjord og Roan, henholdsvis Finnvollheia og Dåapna. Jeg fulgte Sør-Furudalsvegen ned mot veien som kommer fra Langvassheimen. Brøytet vei ned til Fv 715 og parkeringa.

Parkerte ved denne infotavla for Vestfjella i Namdalseid og bomkassen
Passerte Storlidalssetran på tur mot Storlia
Utsikt mot Øensskavlen og Øyungen
Nabotoppen til Storlia med Høyspentlinje
Et lite tjern før toppen av Storlia