Kommunetoppen i Etnedal/Nordre Land - Spåtind (22.03.2019)  6

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Ascents Spåtind (1,414m) 22.03.2019
Visits of other PBEs Synnfjellvegen parkering (780m) 22.03.2019

Fra østsiden av fjellet. Parkerte på brøytet p-plass ca. 1 km sør for Synnfjellvegen p-plass. (beboer i området påstod at det var forbud mot parkering der, og henviste meg til denne p-plassen. 30 NOK betales pr Vipps.

I le for det ventede uværet tenkte jeg ikke så mye på ekstrautstyr og varme klær. Jeg tok med en banan, 1/2-liter drikke og en ekstra genser rundt livet, foruten vanlig langrennsbekledning og skøyteski. Det er beskrevet skispor helt til topps.

"Beboeren" anbefalte med å gå opp ved Synnvegen p-plass, da løypeprepperen akkurat hadde lagt ut. Det ble derfor først en kilometer langs vegen, i flatt terreng, også her i supre løyper, før oppstigningen begynte. Det ble varmt oppover, for her begynner en 7-8 km lang motbakke. :0)) Forbi Strangsætra, Strangdalen og til Strangtjernet. Herfra dreier jeg sørvestover mot Sankt Olavskampen.
Nå kommer vinden rett i mot og det gråner til. Det blir en kamp opp bakkene, med vind i 15-20 m/s midt imot. Jeg er på nippet til å snu da jeg bikker over kanten og får øye på lysene til løypebilen. Den har basket med en stor snøskavel i en tid. Dette gir en trygghet, samt at det ikke er meldt verre vind og ikke nedbør. Jeg fortsetter i motvind, nå i lettere terreng, innover viddene, retning Spåtind. Rett før toppen er det en bratt mote på 500 meter. Nesten opp på den kommer løypebilen ned. Vi slår av en hyggelig prat og målet er raskt nådd etter dette.

Det ser fristende ut med varm kaffe i en lun kahytt nå, men nå er det noe som lokker mye mer;
10 km med nesten bare nedover og mye god medvind. Jiiiiha!

Noen bilder på toppen, og fingrene fryser til is. Ikke mye å henge etter.

Jeg langer ut og suser nedover. Løypebilen passeres etter kun kort tid. Den går nemlig ikke fortere enn 8-12 km/t. Jeg når 50 km/t enkelte steder. Selv om det er flatt lys er sporene som trikkeskinner og jeg ler nesten hele vegen ned. På veg ned passerer jeg kun tre mennesker, de på vei opp. Ikke mange i så flotte omgivelser, men jeg hadde en vel tidlig start.

Området anbefales i hvert fall.

Bra utsikt fra toppen, ihvertfall om sikten tillater det.
Toppvarden og noe ekstra
Jauda, jeg er på toppen.