Kommunetoppen i Gjøvik - Øst for Ringsrudåsen (22.03.2019)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Finndalen p-plass (784m)
Endpoint samme (757m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Ringsrudåsen (842m) 22.03.2019
Øst for Ringsrudåsen (837m) 22.03.2019
Visits of other PBEs Finndalen bomvei parkering (803m) 22.03.2019

Parkerte ved inngangen til Finndalen, ved Fv250, og like ved Veslevatn. Ca. 5 km nord - nordvest for toppen. Her er det låst bom, men fin parkeringsplass.
Jeg spente på meg raceingskiene og skled avgårde langs bomveien på isete vei. Det er og har vært mildt en stund og veien var tidvis bar. Etter å ha passert Finnsjøen oppdaget jeg flotte preparerte løyper nede i dalen. Jeg siktet meg inn på et slakt parti og skled ned i dalen og over Finna, som nok blir vanskelig å passere om ikke lenge.
De flotte løypene gjorde turen lettere, selv om det var bare så vidt snøen bar flere steder. Det så ikke ut til at løypene var mye brukt, men hva vet vel jeg... Jeg traff ingen andre ihvertfall. Etter ca. 4 var det slutt på herligheten.
Jeg lette først etter andre spor, men til slutt var det bare å stikke ut kursen og labbe avsted retning toppen. Det skulle bli en dryg kilometer. Skøyteski og små trinser på stavene, i over 1,5 meter løs/råtten snø, med skare som ikke bærer på toppen, er en dårlig kombinasjon. I enkelte motbakker kom jeg rett og slett ikke av flekken, og måtte gå ned og begynne på nytt. Men, tålmodighet og stahet gjør at man omsider kommer frem. Flott utsikt, spor etter snøskuter fra annen kant, og lettelse over å ha nådd målet beskriver opplevelsen.
Returen var også strevsom, men noe lettere da det er mer nedover enn oppover. Vel tilbake i skisporet gikk det som en lek. En slitsom men fin tur.

Kommunepunktet Øst for Ringsrudåsen
End date 22.03.2019 14:40

Ringsrudåsen

Written by arne 24.03.2019 20:34

Ifølge GPS-sporet ditt ser det ut som om du har snudd på Ringsrudåsen og ikke vært bortom kommunetopp-punktet Øst for Ringsrudåsen.

Sv: Ringsrudåsen

Written by Gråbein 24.03.2019 22:53

Bare telefon-GPSn min som fusker. Skal se om den andre gps’n gir riktigere linjer. Takk for årvåkent blikk.