Bergsåsen (Snåsa 9/53) (23.03.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Bergsåsen parkering, Snåsa (61m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Bergsåsen (272m) 23.03.2019

Fortsatte fra forrige parkering ved Heimsjøen ved E6, og kjørte mot Snåsa. Forlot E6 og kjørte etter Fv 763 mot Snåsa sentrum. Like før sentrum er det skiltet Bergsåsen natursti, og her var det laget parkeringsplass ved stistart. Jeg fulgte naturstien, og snøen her var nedtråkket av andre vandrere. Etter ei stund forlot jeg stien og satte kursen mot toppen. Her var det delvis dyp snø, og jeg brukte ikke ski. NGO skriver følgende om toppen (trigpunktet) : PÅ ANTATT HØYESTE PUNKT AV ÅSEN. SØRØST PÅ ÅSEN MOT BERG. Her er de usikker, og det forstår jeg godt, da dette er en skikkelig skogstopp uten noe utsikt. På returen gikk jeg innom Heimsjøen (min andre Heimsjø i dag) for å finne igjen den tråkkede stien. Jeg gikk nesten etter samme rute som peakbookeren LAVES. På et punkt var det info om og utsikt mot Stormyra Naturreservat. Ved infoskiltet var det laget et gjerde, da det var et meget bratt stup utenfor gjerdet. Det positive med denne turen var parkeringen og naturstien, men selve toppen var en skuffelse.

Godt skiltet like før Snåsa sentrum
Info om Bergsåsen natursti
Vårstemning i starten av naturstien
Spennende info langs naturstien
Her er det bratt stup nedenfor gjerdet. Info om Stormyra naturreservat