Dritarholberget (02.06.2013)  4

Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Dritarholberget (473m) 02.06.2013 21:28
Visits of other PBEs Tobonn p-plass (210m) 02.06.2013 20:13

Hadde vært på Alnabru på ettermiddagen og det regnet gjennom hele Oslo... Jo nærmere Bærum vi kom, jo finere ble været - og hjemme var det strålende sol. Etterhvert fikk vi hivd ungene i seng og jeg gjorde meg klar for tur. Dro hjemmefra litt før kl 2000, med sykkelen på stativet bak. Kjørte opp til Tobonn og tenkte at det er sprøtt at geocachingen skal dra meg opp disse helvetes bakkene opp mot Rognlivann for tredje gang.

Jeg syklet oppover, og møtte en gærning rett oppi bakken. Sånn som jeg hater gærninger på sykkel, som på død og liv skal sykle opp og ned disse bratte bakkene. Ja, ja! Jeg syklet forbi han og det gikk bedre enn fryktet. Et stykke opp i bakken tittet jeg bak meg og der nede syklet gærningen. Tar han meg igjen, tenkte jeg...? Etter første kneik, så kjente jeg at dette var galskap. Helt kald og rett på racer-fart, det kan ikke holde. Heldigvis fikk jeg litt fart med meg opp før andre kneik, men halvegs oppi så møtte jeg veggen. Jeg stoppet for å drikke, og da syklet gærningen forbi meg, på det som sikkert var hans tiende tur opp kleiva.

Sånn jeg jeg grei, for når jeg først har innsett et tap, så kan jeg slappe av. Det er uvissheten om at jeg kanskje ikke taper, som stresser meg i disse situasjonene. Dette gjorde at jeg kunne kose meg resten av bakken. Faktisk så mye at jeg gikk av for å trille et stykke, og etter svingen øverst kom gærningen ned igjen. Han skulle sikkert ned for å starte på sin ellevte tur.

Et lite stykke inn fra Rognlivann fant jeg et sted jeg kunne sette sykkelen. Derfra jogget jeg blåstien inn til Setervann og så stien langs vannkanten til andre enden. Jeg skjønner godt at sykkelsko heter, nettopp SYKKELsko og ikke joggesko. De var stive og vonde og ikke å anbefale på en såpass lang ferd.

Ved enden av Setervann styrte jeg ut av stien og opp i bratta. Selv syntes jeg at jeg hadde rimelig rett retning mot toppen, hele tiden, men sporet ser ut som en slalomøvelse. Oppe i høyden ble det enklere å løpe, og om ikke lenge så jeg en knaus som virket som det sannsynlige stedet.

Litt rundt, og så opp og der så jeg et Kjentmannsskilt på avstand, og like etter var jeg på toppen. Utsikten var vel ikke den beste, men man må jo bare besøke Dritarholberget om ikke annet for navnet...