Røyken rett opp (19.03.2019)

Written by Stigun GSM

Start point Røyken VGS (161m)
Endpoint Samme (161m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Villingstadåsen (356m) 19.03.2019 11:58
Etter overnatting i Asker kjørte jeg sørvestover i retning Røyken på en strålende vindstille dag.
Litt vansker med å finne parkering, men etter å ha forhørt meg med en hyggelig mann i et boligfelt ble jeg dirigert til p- plass for Røyken Videregående Skole. Snøen her nede var knallhard, og jeg så for meg en rask lettgått tur til Villingstadåsen. Hvor feil går det an å ta? I veikryss ved Liverød valgte jeg " minste motstands vei", dvs den brøytete Liverødsveien i østlig retning. Idet jeg passerte siste huset kom trugene på. Inne i skogen hadde plussgradene dagen før gjort seg mindre gjeldende og her tro jeg igjennom et skarelag, og etterhvert ble både svetten og pusten påtagelig. Etter litt svingte traseen i sørvestlig retning i nordvestflanken av Villingstadåsen inntil jeg kom inn på stitrase fra sørvest som nå gikk oppover i sørøstlig retning sør for toppen. Stadig bristende skare inntil skogen åpnet seg opp i sørflanken av Villingstadåsen, her var snøen heldigvis fast og fin å gå på
Knausen midt i bildet er trolig Peakbooktoppen

Været var nydelig og utsikten fra toppen var fin, særlig i sørvestlig og vestlig retning.

Bra utsikt på en strålende dag, bl.a. mot Drammen og Blefjell
En lei torn i kjødet..

Ned valgte jeg sørvestlig stitrase og kom snart inn på andre trugespor som jeg fulgte til bom ved Jaksland og deretter over jorde på hard bærende snø til veidele ved Liverød. På grunn av de tunge snøforholdene ble det en klart mer krevende tur, også tidsmessig, enn jeg hadde sett for meg.