Til Brånafjell i "bunnløs" snø (18.03.2019)  3

Written by Stigun GSM

Start point Merkedammen parkering (306m)
Endpoint Samme (306m)
Ascents Brånafjell (398m) 18.03.2019 14:04
Visits of other PBEs Valmestad/Brånåfjell (310m) 18.03.2019 13:12
Merkedammen parkering (300m) 18.03.2019 15:14

Etter fin tur til Høgståsen kjørte jeg gjennom Andebu til Valmestad for bestigning av Brånafjell, tidligere k-topp i Andebu, nå i nye Sandefjord kommune. Fikk en hyggelig prat med bonden ved starten av veien, det var ikke brøytet og det var vanskelig å parkere. Han rådet meg i stedet til å kjøre opp den offentlige veien opp til Merkedammen, som var brøytet; og som sagt så gjort. Start på denne ca 200 meter lenger nord. Skjønt brøytingen var så som så; nysnøen om hadde falt dagen før lå som den hadde falt, og ble dypere og dypere jo lenger opp jeg kom, anslått 20 cm-ish. Heldigvis var det hjulspor etter bil som hadde kjørt tidligere på dagen, selv om jeg for det meste kjørte parallelt med disse for ikke å subbe så mye ned i snøen med "buken". Og Outlanderen bestod prøven med glans og dro meg oppover på 4 hjul så fint som bare det; heldigvis var snøen bløt og det ble ikke "hjertet i halsen" subbing med understellet på skaresnø. Etter flere kilometer var jeg oppe på den store p-passen øst for Merkedammen. På med felleski; førstehinderet var forsering av Merkedamselven, som bonden hadde forberedt meg på. Videre i dyp snø hvor jeg sank tildels dypt nedi, mange ganger forsvant forskiene i dypsnøen; dette kom til å bli en svett og tidkrevende tur, såpass skjønte jeg tidlig..Kun noenlunde bærende snø under trærne hvor smeltevann hadde dryppet ned og gjort snøen mer hardfrossen. Mange "tyske preposisjoner" i retning Brånafjell, og langt om lenge kunne jeg innta toppområdet, og sårt tiltrengt og, syntes jeg; velfortjent niste.

Endelig framme..

Pent tillaget toppområde, noe utsikt østover lavlands-Vestfold
Fragment(r)ert utsikt

Atskillig greiere tilbake, der jeg for en stor del kunne gå i hardt tilkjempede egne skispor; omgikk dog en temmelig bratt kolle jeg hadde rent ned på fremturen og valgte heller en bratt skogsvei opp til en hytte noen hundre meter sør for Merkedammen parkering. Ski av igjen før dagens krysning nr to av Merkedamselven.
Krysningspunkt Merkedamselva

Det ble alt i alt en relativt kavete og strabasiøs tur i tildels tett og uoversiktlig skog i dyp gjennomslagssnø men en god del opp og ned; men hva er man ikke villig til å utsette seg for i jakten på kommunetoppene? På sommerstid, og på vinter/vår med bedre snøforhold,vil en tro parkering ved Merkedammen kan være et bra alternativ til "normalveien" for bestigning av Brånafjell.