Groftdalsheia (Namdalseid 33/59) (16.03.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Dalavika ved Namdalseid Miljøtorg (4m)
Ascents Groftdalsheia (473m) 16.03.2019

Kjørte sørover etter fv17 fra Namsos mot Sjøåsen. Ca 800 meter før Sjøåsen parkerte jeg ved innkjøringa til MNA Namdalseid Miljøtorg, like ved Dalavika i den islagte fjorden Løgnin. Ca to meter over havet. Første del av turen gikk etter en traktorvei mot Brattlivatnet. Noe tungt føre her med litt klabbsnø. Gikk over utløpet av vatnet som fremdeles hadde is. Begynte oppstigningen mot toppen. Startet oppstigningen litt for tidlig, slik at det ble unødvendig bratt et stykke. Returen jeg tok tilbake mot Brattlivatnet var bedre. Her var det også et fint scooterspor som jeg fulgte. Meget flott skiføre opp mot toppen i sol, og med passe styresnø. Toppunktet på PB har ikke noen markering, men tohundre meter sørøst for pb-toppen er det en varde på et punkt som muligens er like høyt, så for å gardere seg tok jeg denne også. På det lille vatnet sør for pb-toppen hadde det vært mange rein som har sparket vekk snøen for å finne mat og vann. I nødsårene før 1814 ble reinlav og furubark brukt til menneskeføde. På tur ned ved Brattlivatnet valgte jeg en annen rute mot Rødhammarvatnet. Her kom jeg inn på en traktorvei som gikk til Rødhammaren gård. Her drives firmaet Halbostad Skog og fritid. Her kan man i bærsesongen selvplukke forskjellige hagebær. Turen videre gikk nedom fjæresteinene i Dalavika og til parkeringa.

Artig infoskilt ved traktorveien mot Brattlivatnet
Brattlivatnet med pb-toppen Rindfjellet bak
Åpent terreng mot Groftdalheia
Noen værskyer mot toppen av Groftdalsheia
Pb-toppen Groftdalsheia foran, med en varde på en jevnhøy høyde 200 meter SØ for Groftdalsheia
Lite tjern noen meter sør for Groftdalsheia med mange reinspor
Her har reinen muligens funnet vann i mildværsperioden.
Her er det mat for de nøysomme reinsdyra.
Groftdalsheia til høyre for det lille tjernet sør for toppen
Varden på den jevnhøye toppen SØ for Groftdalsheia
Turen ble avsluttet i fjæresteinan i Dalavika på den islagte fjorden Løgnin