Stornipa, Storsåta og Nukane (25.02.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Hesthaugen (90m)
Endpoint Samme (90m)
Ascents Nukane (373m) 25.02.2012
Stornipa (343m) 25.02.2012
Storsåta (434m) 25.02.2012

VÅR I LUFTEN!

Rollandsoksen sett fra øst. Byfjorden og Askøy i bakgrunnen
Fra Nukane mot Storsåta i SØ

Frilørdag med strålende værmelding! Dagens turmål var Storsåta. Start kl 1320. Astrid og jeg parkerte ved blokkene i Hesthaugen og fulgte tydelig sti oppover fjellryggen som går øst for Rolland og Almdalen til Stornipa 340 moh med flott utsikt utover Åsane. På vei oppover hørte vi for første gang i år fuglesang i skogen! Vi hadde fint utsyn over Rolland og tok et nytt bilde av Rollandsoksen fra østsiden. Videre oppover til Nukane og ned i skaret mot Storsåta. Etter den forrige turen i området registrerte vi Nukane som en primærtopp med PF like over 50m. Nå ble vi adskillig mer i tvil. Ut fra GPS høydemåleren var det idag ikke mer enn 40-45 m ned til skaret mot Storsåta. Avventer andres målinger/kommentarer. Greitt videre opp til Storsåta der vi var oppe kl 1440. Bergensvarde på toppen og praktfull utsikt over Åsane og Byfjellene!

Fra toppen av Storsåta mot Herdla i NV. Høgstefjellet og Veten i Åsane mot høyre i bakgrunnen. GPS 0299565 6706960

Retur samme vei ned til skaret mot Nukane. Her tok vi en annen sti nedover mot Li litt lenger mot NØ i forhold til der vi gikk opp. Fin skogsti øverst, senere gikk stien over flere bløte myrområder. Et eller annet sted på veien valgte vi litt gal sti slik at vi kom ned ytterst i Hjortlandsdalen noen hundre meter lenger øst enn beregnet. Så var det å traske vel 1 km gjennom boligområdene tilbake til bilen. Været ble ikke så fint som det var som lovet. Det ble en heller grå dag, men vi slapp heldigvis unna regn.