Hesthøe (11.10.2010)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Yste Lundadalsæter (1,127m)
Endpoint Yste Lundadalsæter (1,080m)
Ascents Hesthøe (2,021m) 11.10.2010
Hesthøe Tvillingtopp (2,016m) 11.10.2010

11. oktober 2010. Tredje dagen i Lundadalen. Nydelig vær også denne dagen. Start ca. kl 09 fra Yste Lundadalssætre. Vadet elven litt nedenfor Sauhytta, og gikk på skrå oppover i østlig retning mot Kvilingskulan og nedre del av Hestfønne. Veldig isete sva og bekkefar med glaserte steiner i elveløpene, som lot seg greit krysse med forsiktighet. Så en flokk på 12-15 hvite fjellryper på ca. 1350 moh. Fra Hestfønne greit videre rett østover mot toppen. Lett å gå. Fine striper med jevn, delvis gresskledd bakke helt opp til 2000 m. Tiltagende kraftig vind over 1900 m. På selve toppen blåste det så sterkt at jeg måtte søke ly bak varden som sto der støtt med et reinsdyrhorn på toppen og et nedblåst Trigmerke ved siden av. GPS: 4.57378 68.49724

Toppvarden Hesthøe mot Hestedalshøgde
Fra Hesthøe gikk jeg videre østover ca. 500 m til "kandidattoppen" Hesthøe Østtoppen. Dette er et tydelig markert høydedrag med to toppunkter, et mot NØ og det andre mot SØ. Visuelt bedømt ser det ut som om toppen mot SØ er den høyeste, men GPS høydemåling viste det motsatte. Absolutte tall for høydemåling på min GPS er ikke nøyaktige nok, og ga sterkt varierende resultater denne dagen (variabelt lufttrykk?). Når jeg regner relative høyder i forhold til Hesthøe 2021 blir resultatene slik at toppen mot nord er noe lavere enn selve Hesthøe. Min GPS viste for Hesthøe NØ: 4.57958 68.49699.