Porthøgda og Kikut-toppen (11.03.2019)

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Elveli Parkering (160m)
Endpoint Elveli Parkering (160m)
Ascents Kikut (614m) 11.03.2019 15:50
Porthøgda (620m) 11.03.2019 15:59
Visits of other PBEs Kikutstua (370m) 11.03.2019 16:31

Fantastisk flott vær og gullfine forhold i Nordmarka etter snøfallet i forrige uke. Dagens planlagte topper var Porthøgda og Barlindhøgda i Oslomarka > 100PF listen.

Jeg startet på den store utfartsparkeringen innenfor Sørkedalen skole og gikk Heikampveien opp og over til Fyllingen gård. Her starter det som jeg trodde var en skuterløype, men som viste seg å være preppet med en (liten) preppemaskinbredde på en setervei. Siden jeg hadde planlagt å gå Barlindhøgda, var det fjellski i dag. Opp alle de bratte bakkene, 300 høydemeter på 2 km, var det kjekt med langfellene. Bare å spasere rett opp.

Flott utsikt fra Kikut-toppen, og spor helt opp til toppen. Selve toppunktet ligger ca 10 meter nord for traséen litt før den ender.

Jeg gledet meg til å prøve resten av runden når sporet var så bra. Men først måtte jeg få registrert Porthøgda som lå 60 meter sør for traseen. Den var uten utsikt og med noen telemaster på toppen. Så var det endelig av med fellene, og sette utfor. Det var en kjempemorsom trasé som slynget seg fint nedover mellom trærne uten å være for bratt, smal eller vanskelig på noe vis. Det skal sies at snøforholdene var optimale.

Vel nede på Kikut så jeg at tiden hadde gått, men jeg tok turen bort til Helgeren dam for å ta en titt på Barlindhøgda som ligger nord for Helgeren. Men skyggene var allerede blitt lange, og klokken var 17:00 med solnedgang ca 18:00, og jeg hadde ikke lyst til å surre rundt alene og offpiste i skogen i mørket. Det blir nok flere sjanser.

Hjemover fikk jeg testet nyinnkjøpte kortfeller - det tror jeg blir et velkomment tilskudd til utstyrsparken!!

I avslutningen av turen skinte de aller siste solstrålene vakkert over Bjørnsjøen, senere sto månen sto opp over storskogen langs myrene bort til Heikampveien.

Østre Fyllingen sett fra veien opp til Porthøgda
Smal trasé i skogen
Utsikt over Bjørnsjøen fra Kikut-toppen
Utsikt nordøstover
Utsikt østover, Varingskollen bak i bildet til høyre
Toppunktet på Porthøgda
Helgeren dam og utsikt nordover mot Barlindhøgda