Trettekollen og Rognkleivåsen (10.03.2019)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Urdevann (503m)
Ascents Rognkleivåsen (600m) 10.03.2019 15:13
Trettekollen (607m) 10.03.2019 16:15
Visits of other PBEs Urdevann parkering (503m) 10.03.2019 17:24

Etter å ha kjørt Chris til togstasjonen og tatt farvel for denne gang, kjørte jeg og Øyvind opp til parkeringen ved Urdevann. Planen for dagen var en tur på Rognkleivåsen og Trettekollen. Sistnevnte er høyeste punkt i Nedre Eiker kommune. Fra Urdevann fulgte vi den preparerte løypen innover forbi Lysakervollen. Været var strålende og forholdene helt nydelig.

Tett i skogen opp mot Rognkleivåsen

Første topp for dagen var Rognkleivåsen. Da vi var like nedenfor toppen på vestsiden, tok vi av fra den flotte løypen og fortsatte inn i tettvokst skog og kratt. Et skikkelig hat-terreng. Her måtte skiene av ganske raskt. Lenger oppe ble det heldigvis mer åpent og vi kunne nyte lyden av ski som glir gjennom dyp og myk snø.

Kom etterhvert opp på toppunktet på Rognkleivåsen. Herfra gikk vi nedover mot nordøst og kom etterhvert ut igjen på den preparerte løypen lenger nede. Vi fulgte denne et stykke og gikk videre ut på Langvannet før vi endret kursen mot nordsiden av Plomasen. Fortsatte et lite stykke videre mot vest, før vi startet oppstigningen mot Trettekollen fra sørsiden. Idyllisk skog her også. Åpent og fint. Brukte ikke så lang tid opp til toppen. Vi tok noen bilder og returnerte samme vei vi kom fra.

Da vi kom ut i skiløypen som går på nedsiden av Trettekollen, kunne vi følge denne sørover langs Plomasen og helt tilbake til bilen ved Urdevann. Da vi kjørte tilbake mot Drammen, hadde jeg for en gangs skyld god tid til flyet. Dette skulle selvsagt bli for godt til å være sant.

Det første som skjedde var at bilen til Øyvind dessverre streiket. På en bensinstasjon måtte vi bytte bil med faren hans, som var snill å komme oss i møte. Etter at vi nå hadde brukt mye tid her, måtte jeg løpe gjennom dusjen og pakke resten av tingene mine i en fei. Ikke nok med det. En person hadde klart å falle ned i jernbanesporet på Drammen stasjon. Dette førte selvsagt til at alle flytog fra Drammen ble innstilt. Jeg måtte nå komme meg fortest mulig til Asker og rekke første toget derfra. Snill og trofast som han er, tilbød Øyvind å kjøre meg hit og takket være ham, rakk jeg toget med ett minutts margin. Litt dramatikk kom vi ikke unna denne dagen heller. Pustet lettet ut på toget og ankom Gardermoen i grei tid før flyet gikk. Tusen takk til Øyvind og familien for mat, opphold i hus og hytte, transporten og turene!