Grønlihøen (Steinkjer37/40) + Snåsa (09.03.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Ogndalen parkering (287m)
Ascents Grønlihøen (720m) 09.03.2019
Kjørte fra Steinkjer sentrum mot Ogndalen/Norges midtpunkt. Etter fire mil er det en stor parkeringsplass med kr 60 i parkeringsavgift til Steinkjer kommuneskoger og Ogndalsbruket. Denne avgiften gjelder også for en god del skogsbilveier i området. Fulgte skilting mot Norges midtpunkt etter scooterløype i fire km. Videre fra Vintertjønna i tre km i djupsnø. Den siste kilometeren på snaufjellet var avblåst og litt fokksnø. Jeg gikk fra Pikhaugtjønna og inn mot toppen mot øst. Jeg vurderte skaret som anjpr fulgte på sommeren, men det virket litt bratt i snø. På toppen er det en varde og trigpunkt. Toppen ligger på grensen mellom Steinkjer og Snåsa. Jeg møtte en del folk i scootersporet, men utenfor var det folketomt. Scooterspor er populært blant skiløpere. Retur samme vei.
God info ved starten på løypa til Norges Midtpunkt
God info også inne i løypa
Her forlater jeg scootersporet ved Vintertjønna