Ådalstinden (09.03.2019)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Seljebotn (420m)
Ascents Ådalstinden (1,433m) 09.03.2019 12:30
 Fin formiddag i Seljebotn. Bare å glede seg.

En fin dag åpenbarte seg etter nylig snøfall og ei kald natt. Vi satte kursen for Seljebotn og Ådalstinden. Vi parkerte i lomma rett før gården. Her dukka også Arne m/ brødre fra Bergen på besøk opp. De hadde samme mål som oss, og tok føringa opp skogen. Mye tett skog her, så kjekt å få "anvist" en farbar veg. Det blei etterhvert litt strekk i feltet hos de andre, så mot toppen av skogen overtok vi brøytinga videre oppover. Først i slakt terreng, så brattere mot toppen. Stabil snø hele veien. Som det går fram av bildene var føret (og været) glimrende helt til topps. Snøfokk fra enkelte vindkuler sto ut fra ryggen da vi var på veg opp, men da vi nådde toppen var det bortimot stille.

Nedturen blei naturlig nok en nytelse. Noe av det bedre så langt denne sesongen. Da vi nærma oss skogen kom det to skiløpere til oppover. Det var forøvrig også folk på tur opp mot Kvitegga på motsatt side av Seljebotnen. Nede i skogen hadde sola begynt å påvirke nysnøen, slik at den slapp skareunderlaget i de bratteste henga. Kjekt at vi ikke var seinere ute...
Da vi nådde bilen møtte vi sportråkkeren fra Kvitegga. Han var omlag like fornøyd med turen som oss.