Rundfjellet (09.03.2019)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Sør Lenangen
Ascents Rundfjellet (768m) 09.03.2019

Hadde lillebror på besøk i helga og vi dro til Lyngen på fredag ettermiddag etter å ha hentet ski fra utleiebutikken i byen. Siden lillebroren ikke har gått noen toppturer siden sist gang han var på besøk i 2015, virket det naturlig å velge en relativt kort og lett tur så valget ble Rundtinden i Sør Lenangen. Fjellet ligger litt nord for Stetinden som jeg har vært på to ganger og begge turer starter fra samme parkeringsplassen. Dagen startet med noen lette snøbyger, men sola fikk titte frem mellom skyene da vi var på vei opp. Sur vind, men overraskende fine snøforhold med fersk vindtransportert snø fra nordøst og ca. 10cm puddersnø under tregrensen. Så ut til at mange hadde valgt Rundtinden i dag med skredfaren vurdert til en 3er, så jeg synes det var bra at de fleste gikk en konservativ tur og ikke la seg friste av Rundtindens brattere nabofjell. Lillebroren var fornøyd med både utsikten og skikjøringen, men var ganske sliten etter turen!