Skitur på Krokskogen (19.01.2016)  5

Borgersætra nordøst for (675m) 19.01.2016 13:07
Visits of other PBEs Damtjern (460m) 19.01.2016
Damtjern p-plass (460m) 19.01.2016

Været var så flott disse dagene. Kaldt men flott, og greit med snø! Derfor bestemte jeg meg for å ta en fridag og nyte naturen, samt ta noen geocacher underveis.

Kjørte unger til SFO og så videre til Damtjern. Kom opp ved Kiosken klokka ni på morran. Det var 17 kalde, men utrolig fint lys.

Flott lys fra Damtjern
Kald men glad mann på tur
Snøfyllte trær i morrasol

Parkerte og spente på meg ski - og gikk over Damtjern mot Viksætra og videre mot Vambutjerna. Der skulle jeg ta en geocache, men som viste seg å bli en utfordring. Jeg vaset rundt i dyp snø, og lette høyt og lavt, men fant ikke noe. Så ringe jeg eieren, som jeg kjenner fra før - og han kunne veilede meg rett. Problemet viste seg å være at den hadde falt ned og lå under snøen. Litt graving og så fant jeg den.

Derfra ned til Øyangen og langs veien mot nordvest. Ikke så trivelig for det var gruset, så jeg måtte gå til fots.

Etterhvert så kom jeg meg inn på skiløypa som gikk mot Ringkollen, og så opp bratta til selve toppen. Det var kaldt men fantastisk utsikt der oppe. Litt klønete av meg å glemme å blåse vannet i slangen til drikkesekken, tilbake til posen sin. Derfor var vannet frosset og jeg hadde ikke mer å drikke.

Ringkollen panorama
Utsikt fra Ringkollen

På vei ned igjen fra Ringkollen gikk det fort ned til femputtane og det var gøy. Derfra gikk jeg mot Ringkollsetra ut på kollen, der jeg fulgte et spor. Men sporet stoppet ved noen hytter og var en blindvei. Men så så jeg på gps'en at det skulle gå et spor nede i lia. Jeg sjanset på det og vaset ned i snø til gps'en viste at jeg var på sporet. Intet spor å se, men jeg valgte å følge det på kartet opp mot Borgersetra. Det var en skikkelig strabasiøs tur og jeg slet skikkelig med å komme fram. For småskogen stod i buer ned i snø og det var nesten umulig å finne en farbar vei. Etter mye svette, irritasjon og omveier kom jeg endelig opp på høyden og fikk sett litt utsikt igjen også, der benken er. Lot sekk og gps stå igjen ved benken og svingte bortom topp-punktet, og tilbake.

Vanskelig å komme seg fram i skogen

Så videre langs løypa på vestsiden av Høgåsen og ned mot Viksetra. Derfra til bilen gikk det i rasende fart, innimellom nesten litt fortere enn jeg syntes var OK, men det var gøy.

Tilbake ved bilen og klokka var 13:45.

Da jeg tok av meg skijakken så skjønte jeg hvorfor jeg var så stiv i armene det siste stykket, for jakka var helt frossen. Selv om jeg tok ut armen, så kunne det se ut som det fortsatt var en arm inni den.