Røros - Elgå vinter 2019, Dag 1: Røros - Marenvollen. (18.02.2019)

Written by Gunnars (Gunnar Sevåg)

Visits of other PBEs Bergstaden Røros (Unesco-listen) (628m) 18.02.2019
Marenvollen (795m) 18.02.2019

Vintertur på ski fra Røros til Elgå via Marenvollen (DNT, selvbetjent), Langen Gjestegård (Privat, betjent), Røvollen (DNT, selvbetjent), Svukuriset (DNT, betjent) og ned til Elgå.

Dag 1, Røros - Marenvollen.

Skituren startet ved Småsetran, øst for Røros. Her er det flere løypevalg til Marenvollen. Vi valgte øvre løype som går Nordøst for Skakåsfjellet. Dette er en løype som normalt blir preparert inn til Skakåsvollan. Det gir en grei start på turen. Lunch ved Skakåsvollan.
Deretter scooter / hundesledespor opp til Skakåssteinen (litt opp til høyre). Her møtte vi en stikket scooter- / hundeløype som vi fulgte videre. Vi runder Rundhaugen og går mot Klettan. Her er det mulig å gå sør for Gråhøgda og opp til Marenvollen. Vi valgte å følge stikking opp Nordvest for Klettan, ned til Langtjørna og deretter svinge rundt Brannfjellet og Sørøst ned mellom Brannfjellet og Raudhåmmaren til Marenvollen. Hytta er ikke synlig før man er nesten fremme, så det er greit å ta ut en kurs i begynnelsen av nedstigningen.