Brørsheia (Namdalseid 31/59) (03.03.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Namdalseid skole (23m)
Ascents Brørsheia (361m) 03.03.2019

Etter to Steinkjertopper i går valgte jeg Brørsheia på Namdalseid i dag. Jeg prøvde å finne parkering ved fjellet, men det fantes ingen parkering, så jeg parkerte ved Namdalseid skole ved FV 17. Skituren startet etter FV 17, videre inn etter vei 6926, passerte Øysterelva, fulgte skilt mot Brørs (høyre) og passerte Øysterelva en gang til. Jeg fulgte noen veier forbi Brørsgårdene og kom inn på Skogsbilveier og traktorveier mot Kleivmoen og Kleivmyra. Totalt fire km anmarsj før selve bestigningen startet. I dag var det lett føre med tørr nysnø, men noe bratt et stykke oppover. Fulgte etter et skilt med Seterstien på. Litt småskog oppover mot det flate topplatået. Jeg gikk mot peakbooktoppen på 361,7 meter. Her var det ingen markering av toppen, men ca 140 meter lenger sørvest er det reist en varde med trimbok. Denne er heller ikke plassert nøyaktig på trigpunktet, men denne varden som de fleste har besteget er bare 360,661 moh. Her var det noen som hadde skrevet i boka i dag. De kom fra en annen kant til fots. Sannsynligvis er det ingen som har besteget det høyeste punktet på Brørsheia, så kanskje er jeg førstebestiger her, hvis ikke noen har hatt flaks og slumpet til å passere toppen på tur mot den en meter lavere varden. På vestsiden av Brørsheia er det en 400 meter lang stupkant. På tur tilbake fant jeg en rødmerket sti som var litt bedre enn der jeg gikk opp. Sol og fint vær i dag.

Brørsheia sett fra Brørsskiltet
Øysterelva ved Brørs
Fulgte Seterstien et stykke
Drømmeforhold på ski i dag
Siste rest av skog før topplatået av Brørsheia
Denne lille ryggen er høyeste punkt på Brørsheia. Ingen markering
Toppvarden og trimboksen på Brørsheia. En meter lavere og 140 meter fra den virkelige toppen.