Steinfjellet (Steinkjer 36/40) (02.03.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Steinfjellbakken (61m)
Ascents Steinfjellet (275m) 02.03.2019

Etter å ha besteget Isbolen fortsatte jeg etter Dalbygdvegen ned mot Vellamelen på Fv 17. Ved Joker Sprova svingte jeg inn etter Vånnåbuvegen inn mot Steinfjellbakken. Steinfjellbakken ble bygd i 1946 og utbygd i 1976. Eies av Sprova Idrettslag. Primus motor for denne bakken var den kjente hopperen Hroar Stjernen. Samtidig som jeg trasket opp etter trappa mot ovarennet på denne bakken tok Andreas Stjernen som går for Sprova Idrettslag, bronsemedalje i mixed lagkonkurranse i hopp i VM i Seefeld. Bakkerekorden i Steinfjellbakken er 105,5 meter. Jeg fortsatte med ski på beina bak ovarennet og gikk inn etter ryggen mot toppen. På toppen er det en noe luftig hytte og et trigpunkt. Denne toppen blir med i det populære trimopplegget ti på topp i Steinkjer i 2019. På heimturen dro jeg innom Joker Sprova for å kjøpe nybakte boller. Joker Sprovabollene er fullt på høyde med bollene fra Bolleland på Espa ved Mjøsa. Nam Nam

Steinfjellbakken i Sprova
En hopperstatue i Steinfjellbakken, Sprova
Mange trappetrinn mot ovarennet i Steinfjellbakken
Ei noe luftig hytte på toppen av Steinfjellet
Inne i hytta på Steinfjellet kan man sette seg ned og ta en kaffe, eller er man sliten kan man legge seg ned på sofaen,