Kjerka på berget for første gang (25.05.2010)  5

Ascents Kjerkeberget (619m) 25.05.2010 21:02
Visits of other PBEs Skansebakken (187m) 25.05.2010 19:46
Storebekkbua (290m) 25.05.2010 20:12

Jeg hadde lest om Kjerka på berget i en bok av Sverre Grimstad, og hadde veldig lyst til å besøke dette stedet.

Så jeg syklet fra Skansebakken ca klokka 19:45. Innover forbi Lysegårdene og på nordsiden av Slora, forbi Storrebekkbua og opp til Fjølhytta. Derfra oppover og inn til høyre opp "Panoramaveien". Rett nedenfor første sving så går det vardet sti inn mot Kjerkeberget, hadde jeg lest - og det stemte bra. Satte fra meg sykkelen ca 20:40 og tok beina fatt innover myrene på vestsiden av Høgåsen.

Vardet løype

Rett før myrene tar slutt og stigningene starter fant jeg Elgens hvile. Her lå et kadaver av en elg, som nok ikke hadde ligget her så altfor lenge. Om det er sykdom, gaupe eller andre årsaker får jeg aldri vite, men det lå liksom litt gjemt bak noen trær - så det var litt spennende. Godt luktet det ikke...

Elgens hvile

Etter den første stigningen så var det et stikryss og der var det faktisk et skilt mot meg med "Sørkedalen" men jeg skulle jo opp til høyre mot toppen.

"The sign"

Toppen var akkurat så fin som jeg hadde trodd og håpet. Klokka var 21:00 og lyset var ganske spesielt. Fra varden kunne jeg høre tiur fra omgivelsene, uten at jeg helt hørte hvilken retning det kom fra.

Utsikten var upåklagelig. Jeg så "hjem" fordi jeg så Kolsåsbakken som kun ligger noen minutter hjemmefra. Jeg så "hjem" fordi jeg så Norefjell. Jeg Oslo og jeg så mye mer. Jeg så også selveste Kjerka...