Vinjakula (01.03.2019)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Vinjakula vest (907m) 01.03.2019

Turdag 5, fredag den 01/03-2019. Våknet i 07 tiden på morgen, og pakket oss ut for siste gang i den fine AirBnB leiligheten vi hadde i Bjerkreim. Kl. 08 var vi klare og dro først nordover på E39. Tok av til høyre ved Svelabakken og kjørte vei 503 nordøstover forbi Øvrebygd, Espeland og Gloppedalsura og til Byrkjedalstunet. Her tok vi skarpt til høyre og kjørte bratt opp til Vedbranden. Parkerte her på den meget store p-plassen som var her.

Ble stående en stund å diskutere om vi skulle bære trugene opp den første bratte kneika (som var helt fri for snø) siden vi var veldig usikre på snøforholdene videre innover. Ble enige om å droppe de, og det var et lurt valg, for det var fint å gå med sporadiske harde snøflater innover. Gikk og den første bratte kneika og forbi masta. Videre i vestlig retning på god sti som var vardet men ikke merket. På ca 700 moh, kom vi til en bratt utforbakke med hard snø. Den måtte vi omgå på venstre side. Det gikk greit, og så gikk vi en dal ned til det fine lille runde vannet på 613 moh. Dette passerte vi i sydenden før en ny småbratt kneik oppover. Så kom vi inn i en ny dal / renne, med fine harde snøpartier. Har var det veldig lett å fint å gå. Når det ikke var igjen så mange hundre meterne kom vi til et litt vanskelig bratt (men kort) part med snø. Jeg syntes det så litt ugreit ut. Derfor valgte jeg å backtracke noen 10 talls meter for å prøve meg på en alternativ rute. Hadde sett at det gikk av noen varder litt tidligere opp og til høyre. Men dette viste seg å være en bomtur for meg. Det ble nokså fort for bratt og utsatt. Så da var det å komme seg tilbake til der hvor Morten og jeg hadde skilt lag. Vel fremme der, fikk jeg telefon fra Morten om at han hadde kommet seg vel opp. Det gikk greit for meg også, men det kom et litt vanskelig parti rett etterpå også. Et slags dieter som man måtte åle seg litt inn i, og som varte ca. 10 meter. Nå var det kort vei til toppen. Kjempefin utsikt herfra. Og et fantastisk vær. Nydelig sol og ikke så mye vind heller. Tok noen bilder og spiste litt niste før vi tok samme vei tilbake.

Vel nede ved bilen, bestemte vi oss for å prøve bakerverket på Byrkjedalstunet og også prøve å få oss en dusj der. Dessverre ble det bare en kalddusj da vi fikk vite at vi måtte leie et helt rom for å få den etterlengtede dusjen. Ble så skuffet at vi droppet hele bakerverket og i steden dro til Gloppedalsura. Her fikk Morten skiftet til rent og tørt fra topp til tå, mens jeg fikk tatt noen bilder av ura. Som visstnok også er Nord-Europas største steinur. Rart med det, hvor mye som er Nord-Europas største, både ditt og datt. Nå ble det nesten kjøring i et strekk hjem, bare avbrutt av 2 hamburgerstopp. Mat må man ha. Slapp av Morten på Ask, og selv var jeg hjemme i Lørenskog i 01.10 på natten.

Takk for mange fine og flotte turer denne gangen også Morten!