ÅnaSira innafor 5: 220 Bjerkreim (01.03.2019)  5

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Start point Vedbranden (445m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Vinjakula vest (907m) 01.03.2019 12:16
Visits of other PBEs Maudalsbrekka parkering (450m) 01.03.2019 09:16
Vinjakula - sti fra øst (450m) 01.03.2019 09:54

TØFF AVSLUTNING PÅ FJELLFERIEN I SØRVEST

Bjerkreim og Vinjakula ble en perfekt avrunding på en flott toppturuke med FjellEggen (Jan Eggen).

Vi pakka oss ut fra leiligheten på Bjerkreim og kjørte 40 minutter gjennom Gloppedalsura og til sadelpunktet før Maudal. Dette er det vanlige utgangspunktet for turer til Vinjakula. Toppen ser uinntagelig ut fra andre posisjoner, nordstupet er ihvertfall temmelig fryktinngytende. Vi sto noen minutter ved bilen og diskuterte om vi skulle bære trugene opp østflanken som var badet i sol kl.9 om morgenen. Vi endte opp med å la de ligge i bilen noe som viste seg være et riktig valg.

KUPERT FRA START TIL MÅL

Etter den første bakken som er synlig fra parkeringa ble terrenget rimelig kupert og vi måtte ned igjen ca 100 høydemeter omtrent halvveis. Her kom vi til et punkt der vi måtte omgå et bratt parti fordi det lå hard snø på stien. Hard snø ja. Alt av snø langs veien var hard og fin å gå på kun med staver som støtte. Etter et stort rundt tjern halvveis bar det igjen oppover før vi fikk en lang passasje rett fram på hard snø og her kunne vi se det vi trodde var toppen.

BESVÆRLIG SISTE 50 METER TIL TOPPEN

Det viste seg å være denne hammeren man måtte omgå til venstre for å klare bestigningen. Jan prøvde uten hell å gå opp før diederet ved svaet og etter en telefon tok han samme veivalg som meg. Skummelt her fordi det var snø vi fryktet vi kunne gå igjennom, og falle noen meter. Men alt gikk bra med oss. Vel oppe stressa jeg med å starte returen og Jan ble stressa av meg. Men det gikk fint. Turen er merket med varder og ikke noen form for maling.

INGEN DUSJ MEN NAKEN I SOLA GIR TØRR HUD

Nede ved bilen håpa vi på en dusj på Byrkjedalstunet men der måtte vi værsagod leie et helt rom. Istedet sto jeg helt naken i Gloppedalsura og lot sola gjøre jobben 5 minutter før jeg måtte kle på meg og vi kunne reise de 550 kilometerne tilbake til Romerike.

Takk for uforglemmelige turer Jan !

Gratulerer med vellykket

Written by Stigun 01.03.2019 20:42

kommunetoppraid i "dalstrøka innafor"! Skikkelig klaff med værforholdene! Må visst få meg i gir jeg også snart..

Sv: Gratulerer med vellykket

Written by morsor 02.03.2019 00:47

Takk Stig ! Vi hadde griseflaks ja. Snakk om perfekt timing ! Og passe sliten nå etter 55 mil lang retur fra Rogaland.