Lindtjørnsknuten Vest (28.02.2019)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Lindtjørnsknuten Vest (730m) 28.02.2019

Turdag 4, torsdag den 28/2-2019. Reiste fra vår flotte AirBnB leilighet i Bjerkreim kl. 09.00. Kjørte først E39 sydøstover til Svålestad/Ramsland, og så nordøstover på vei 42, nesten til Tonstad. Her tok vi til høyre og kjørte sydover og vest for Sirdalsvatnet. Parkerte på passe stor p-lomme på høyre side av veien og rett vest for Sjursvatnet på 333 moh. Tok på oss trugeen å gikk på skogsbilveien forbi Stuhaugstølen, og opp til der veien slutter på ca. 460 moh. Tenkte vi skulle følge bekken som renner ut av vannet Storetjødn, sov vi hadde lest gode anbefalinger av fra andre rapporter. Det viste seg å være vanskelig her nede, men klarte å omgå det, ved å gå til venstre inn en liten dal, og så kom vi tilbake igjen til bekkenlitt høyere oppe. Valgte å krysse bekken her, noe som ikke var så lett. Flere steder vi prøvde, var steinene såpeglatte. Til slutt fant vi et egnet sted å krysse. Før det hadde vi kastet trugene over elva. Mine landet i et søkk i snøen på andre siden. Når vi kom over så vi at søkket var fylt med vann, og vannet hadde mest sannsynlig direkte kontakt med elva, så jeg var rimelig redd for at trugene som lå helt under vann plutselig skulle forsvinne under snøen og bli umulig å få tak i igjen. Heldigvis klarte jeg, med god hjelp av Morten å få fisket de opp igjen med hjelp av stavene. Herfra klarte vi å snirkle oss på kryss og tvers oppover langs høyre side av elva. Klarte å finne fine rutevalg hele veien. Trengte ikke å backtrakke en enste gang. Passerte en gammel sammenrast koie, og et knøttlite rundt vann som var fryst og lignet bitte litt på Bings Gryte. Kom ned i et søkk og fortsatte oppover et søkk på andre siden, som gikk i nordvestlig retning. Fortsatte nå rett frem til vi kom til bekken som renner ut av Litjødndalen og ned i vannet som ligger i nordøstlig retning. Masse snø, som så hard ut, lå over bekken, men vi var fortsatt litt usikker på om vi turde å gå der. (På returen tok vi sjansen på å gå der, og det gikk veldig fint. Isteden for gikk vi over en ligen haug syd for dalen, og så ned i Litjødndalen igjen. Her var det veldig fint å gå. Fulgte dalen litt forbi og syd om hovedtoppen, helt til det begynte å gå nedover igjen. Her så Morten blåmerking på fjellet på høyre side. GPS en viste at det var ca. 170 m i luftlinje igjen til toppen. Tok av oss trugene her og fulgte blåmerkinga videre. Liten varde på det høyeste punkt. Lunsj på toppen, bestående av 3 brødskiver med salat og ribbeskiver, snikkers og saft. Retur samme vei. Fantastisk vær i dag. Mellom 5 og 10 plussgrader.