Kollern og Grasdalskollen (28.02.2019)

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Mylla dam (440m)
Endpoint Mylla dam (450m)
Ascents Kollern (688m) 28.02.2019 13:12
Grasdalskollen (642m) 28.02.2019 14:54
Visits of other PBEs Kollern parkering (504m) 28.02.2019 14:15

Påskestemning i februar - Bare sol hele dagen, og skarpt føre i starten som myknet litt etterhvert.

Kollern

Start fra Mylla Dam parkeringen, inn skiløypa i veien langs Mylla. Glatte fjellski, men lite stigning på den veien så det gikk greit. Planen var å gå blåstien over Kollern, og 40 minutter etter start satte jeg på fellene. Stien begynner i svingen i veien opp mot Trantjern gård.

For mange år siden, da barna var små, lå vi over på Trantjern før vi syklet gjennom Nordmarka. Jeg husker at hun som bodde på Trantjern var over 80 år. Vi fikk koke pølser på kjøkkenet hennes, og køyesengene knirket noe infernalsk. Men hyggelig var det.

Trantjern
Starten på Blåstien
Trantjern gård med Helgehaugen i bakgrunnen
Stikryss et stykke oppe på åsen
En av Kollerputtane oppe på åsen

Det viste seg å være ganske vanskelig å følge blåmerkene når det bare var snø og ikke noen synlig sti. På vei opp fulgte jeg noen skispor som hadde riktig generell retning, men jeg mistet og fant stien flere ganger.

Toppen på Kollern. I bakgrunnen Pershusfjellet, Skarvvatnet og Pershusvatnet
Ølja og Svarttjernshøgda bak. Tror det er Norefjell lengst bak
Vestover ved varden på den andre Kollern-toppen med Svarttjernshøgda bak
Nordover med Helgehaugen og Ballangrudkollen i bakgrunnen

Grasdalskollen

Gikk stien og et tømmerdrag ned til skiløypa og tok østover mot Gjerdingen. Et stykke nedover var det skiltet mot Roenseter som det andre bildet under er fra - Grasdalskollen bak til venstre.

Toppunktet på Grasdalskollen ble nådd etter noen hundre meter bushing. Den var ikke overveldende spennende, men er nå sjekket av på listen og behørig fotografert.

Retur i langrennsløypene tilbake over Trantjern. Gikk tilbake over vannet på Mylla. Det var klink-is og raskt stakeføre. Noe som resulterte i en topp ti plassering på et 2km Strava-segment. Ikke verst med fjellski og lange staver med store retrotrinser!