Solliknuden (25.02.2019)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Solliknuden (620m) 25.02.2019

Turdag 2, mandag den 25/02-19. Pakket og vasket oss ut fra vårt opphold på Klepp Skrivargard, og dro derfra ca. kl. 09.30. Kjørte sydvestover på små fylkesveier til vi kom til et lite sted som het Rom, og ligger like ved Lyngdal. Her kom vi inn på E39. På veien hit måtte vi ha en liten pause, pga. trefelling langs veien. Inne i en tunell på E39, var det manuell dirigering pga en ulykke. Her var det politi, brann og ambulanse. Vi slapp nokså raskt forbi, men en liten stund etterpå traff vi på flere uttrykningskjøretøy med blålys og i høy hastighet som var på vei inn i tunellen. Vi skulle egentlig ha tatt toppen fra øst, men etter å ha sett litt mere på kartet fant vi ut at å gå fra vest ville være bedre. Ikke minst mye kortere tur på sti. Så derfor kjørte vi til Moi, og vestover herfra på smale svingete småveier til Myssa. Tok høyre her og etter en stund parkerte vi på Lunden, som ligger øst for Orrestadvatnet. Startet å gå på fin "skogsbilvei" nokså bratt oppover og inn til Solligårdene. Ca. 2.8 km hit. Veien deler seg litt før Solligårdene. Vi tok den bratte til venstre. Gikk opp noen gressbakker og kom til ei grind ved en hytte som lå midt i mellom gårdene. Her begynner den rødmerkede stien som går helt til toppen av Solliknuden. Stien følger øst for elva, og etter hvert går den nesten rett øst mot toppen. Fin steinvarde på toppen. Vi inntok lunsj i le av fjellknausen under varden. Helt uten truger i dag. Nesten ikke snø. Retur samme vei ned til bilen. Lettskyet, men meget fint vær i dag. Litt vind helt øverst. Kjørte en annen vei tilbake til Flekkefjord hvor vi skulle overnatte. Først var vi innom å tittet på Nord-Eruropas største ruggestein. Den ligger i Hauge i Dalane, og veier ca. 70-80 tonn. Den lar seg så vidt rugge på. Vi klarte det så vidt! :-) Etterpå kjørte vi de smaleste, trangeste og mest svingete vestlandsveier jeg noensinne har kjørt. Og store deler av etappen kjørte vi i kraftig tåke. Fikk et lite bilde av Helleren i Jøssingfjord, før vi fortsatt de svingete veiene forbi Ana-Sira og ned til Flekkefjord. Her har vi fått leid oss et fint hus, hvor vi disponerer 2 etager. Handlet på Amfi kjøpesenter i Flekkefjord. Her hadde de Juliusbrød på tilbud. Og det gikk unna som varmt hvetebrød! :-)