Oddevassheia og Venehei - K-topp nr. 300! (24.02.2019)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Reinshommen hyttefelt, Knaben (670m)
Endpoint Samme (670m)
Ascents Oddevassheia (966m) 24.02.2019 12:15
Venehei (992m) 24.02.2019 15:25

Endelig Knaben-tur!

Helt siden desember i fjor har jeg fulgt med på vær- og føreforhold med tanke på tur i dette området. Værmeldingen for søndagen var bra, og den siste uken er det blitt kjørt scooterspor til Knabenrøysa. Dermed skulle det i alle fall være sikret med en grei adkomst til

Oddevassheia - kommunetoppen i Hægebostad
Kjørte fra Bergen lørdag morgen til overnatting på Utsikten i Kvinesdal. Hotellet er fint, men det var ingen utsikt pga tett tåke. Lørdagskvelden på hotellet var booket til countryfestival med dans og høy musikk utover kvelden. Heldigvis ble det stille ved midnatt!
Søndag morgen lå tåken fortsatt tett i Kvinesdal og oppover mot Knaben. Men yr.no hadde meldt oppklaring og sol senere på dagen, og dette slo heldigvis til for fullt. Strevde litt med å finne best utgangspunkt for turen, men endte etterhvert opp øverst i Reinshommen hyttefelt der scooterløypen går like forbi, og fikk lov til å parkere bilen i veikanten. Så var det bare å følge kvisting og scooterspor i retning mot Knabenrøysa. Ved enden av 832-vatnet tok jeg av fra merket løype og gikk rett mot Oddevassheia. Fant en grei trasé opp i vestsiden av skråningen uten rasfare. Oppe på toppen knappe to timer etter start. Stor og flott varde noen meter SV for bolten etter trig-merket fra Kartverket (GPS 393016 6503679).

Oddevassheia sett fra der jeg forlot merket løype. Bildet tatt på tilbaketuren med mine ensomme skispor!
Oddevassheia- høyest i Hægebostad!
Kartverkets bolt i forgrunnen mot høyre
Mot Knabenrøysa. Masse folk på pinneski i scooterløypen, ingen utenfor!

Flotte nedrenn i uberørt snø fra toppen ned på flatene. Retur til scootersporet som jeg nå fulgte til østsiden av Finndalsvatnet. Avstanden herfra til Venehei var ca. 5 km. Klokken var blitt 13, og været var blitt stadig bedre. Jeg bestemte meg for å gå mot

Venehei - kommunetoppen i Kvinesdal
(og min kommunetopp nr. 300 i følge 2016-listen nå når Høyåsen i Vestby er flyttet på PB)!
Jeg hadde fått råd av styreren på Knaben Leirskole om å ta inn Finndalen og velge en rute vest for Blåknuten, og dette viste seg å være et godt valg! Tok inn en parallell sidedal litt øst for selve Finndalen men kom etterhvert veldig greitt ned i selve Finndalen.

Matpause på et vindstille og solrikt sted på vei mot Finndalen. 787-vatnet i bakgrunnen

Lettgått og flott innover i Finndalen der jeg stort sett holdt meg midt i dalen og nær elven bortsett fra enkelte steder hvor var elven var åpen. Tre fjellryper i flott vinterdrakt lettet like foran meg innerst i Finndalen. Alltid like fint å treffe på disse flotte fuglene i fjellheimen!

Blåknuten 991 ser ganske imponerende ut på avstand. Fristet ikke å gå opp der under dagens snøforhold!

Etterhvert kom jeg innpå de islagte vannene nord for Blåknuten, og fikk Venehei i sikte.

Venehei - bare vel en km unna!

Fant en grei trasé opp langs vestflanken av toppen. Isete føre oppover siste stykket, men kortfellene gjorde jobben! Oppe på toppen vel 2 timer fra jeg forlot scooterløypen. Varden på Venehei står opp på en stor stein på GPS 392075 6509884 (Kartverket).

Venehei - min kommunetopp nr 300 er i boks!
Drømmeforhold på Veneheia i slutten av februar!
Mot Knaben

Det blåste kaldt på toppen, og det var begynt å fryse på. Tilbaketuren gikk stort set i samme spor som oppover, bortsett fra at jeg nå fulgte Finndalen helt ut. Obs oppsprukket snø og åpen elv/foss ned mot Finndalsvatnet. Til dels flotte nedrenn der terrenget lå til rette for dette. Brukte 1,5 timer fra toppen på Venehei tilbake til scootersporet. Så var det bare å følge merket løype tilbake til utgangspunktet.
Tilbake ved bilen etter en flott tur på 26 km og ca 1000 hm i flott februarvær, veldig godt fornøyd med dagen! Jeg traff ikke et eneste menneske utenom scootersporet hele denne dagen! Utrolig at det er blitt slik at (nesten) alle velger å gå i preparert løype mens fjellet ellers ligger der uberørt og lokkende like ved siden av! Forstå det den som kan!

Start date 24.02.2019 10:18
(UTC+01:00)
End date 24.02.2019 17:32

Gratulerer

Written by Hawkeye 27.02.2019 17:44

Gratulerer med topp 300!

Sv: Gratulerer

Written by knutsverre 28.02.2019 18:22

Takk Finn Olav! Meget imponert over din progresjon på K-topp listene, ikke minst Finnmarks-raidet deres i februar i år! Det står det virkelig respekt av!

Sv: Sv: Gratulerer

Written by Hawkeye 28.02.2019 19:05

Du kunne ha toppet turen

Written by Snilen 27.02.2019 12:28

med å svinge oppom Jensheia, Norges sydligste 1000-meterstopp. Der er det ikke mange besøk.

Sv: Du kunne ha toppet turen

Written by TERJES 28.02.2019 00:28

Dette ville ha forlenget turen med KUN 16 km t/r, og det er registrert kun en bestigning av Norges sydligste 1000-meterstopp. Gjett hvem?

Sv: Sv: Du kunne ha toppet tur

Written by knutsverre 28.02.2019 18:25

Angrer nå

Written by Stigun 26.02.2019 18:43

på at jeg ikke ble med deg på denne flotte turen! Været sto den dristige bi, men du verden så lite snø på denne vanligvis mest snørike tiden på året! Gratulerer med kommunetopp nr 300!(Nå har du "trehundreognoen k-topper" mens jeg fortsatt ligger og kaver på "etthundreognoen" topper..)

Sv: Angrer nå

Written by knutsverre 26.02.2019 20:19

Takk for det Stig! Skulle gjerne hatt deg med - vi får satse på neste gang! Ikke lenge før du bikker 200-tallet! Det kommer til å gå langsommere med min «samling» fremover, ikke minst fordi det nå er lange avstander til nye K-topper.

Gratulerer med 300

Written by Osten 25.02.2019 20:07

Dette så jo svært fint ut. Flott turrapport. Disse to står for tur.

Sv: Gratulerer med 300

Written by knutsverre 26.02.2019 17:54

Tusen takk, Olav! Overraskende fin tur og greit rutevalg nå vinterstid! Tenker du kan krysse av disse to på listen din i løpet av noen uker! God tur!

Gratulerer så mye med 300!!

Written by Sola19 25.02.2019 19:32

Så bra at værguden var på din side og at du fikk tatt begge to!! Flotte bilder fra ett lettgått og fint fjellområde:)

Sv: Gratulerer så mye med 300

Written by knutsverre 26.02.2019 17:52

Tusen takk, Solveig! Godt endelig å nå dette målet (som egentlig var planen for 2018) på en så flott dag i fjellet!

Gratulerer!

Written by Olepetter 25.02.2019 07:33

Dette var hyggelig lesning, og moro at været ble så bra! Jeg undrer meg også litt på dette med spor og folk i fjellet, og koser meg gløgg ihjel utenfor løypene når det er snø som bærer, og ofte ellers også. Frihetsfølelsen er jo noe helt annet når jeg kan gå akkurat der jeg vil, og så blir det mer spennende med valg av traseer.

Sv: Gratulerer!

Written by knutsverre 26.02.2019 17:50

Takk Ole-Petter! Godt at det er flere som setter pris på turer i uberørt terreng! Regner med at dette gjelder ganske mange andre av PB-folkene også!

Runde tall

Written by TERJES 25.02.2019 00:33

Det er alltid moro med runde tall. Tar du fire topper til, har du "bare" 100 topper igjen på lista. GRATULERER

Sv: Runde tall

Written by knutsverre 25.02.2019 22:53

Takk Terje! 300 var egentlig målet for 2018, men et trøblete kne ødela planen. Godt å være i gang igjen!

I samme område!

Written by morsor 24.02.2019 23:24

Jan (FjellEggen) og jeg tok naboen Skoræ idag. Artig at du var i nærheten. Gratulerer så mye med de første 300 !

Sv: I samme område!

Written by Snilen 24.02.2019 23:43

Gratulerer med nr 300!

Sv: Sv: I samme område!

Written by knutsverre 25.02.2019 22:50

Sv: I samme område!

Written by knutsverre 25.02.2019 22:49

Takk for det Morten! Ikke lange avstanden mellom Skoræ og Venehei, nei. Vi kunne nesten sett hverandre! Snilen tok forresten begge toppene + Oddevassheia på samme langtur!