Solliknuden og Grønahaug (24.02.2019)

Written by Cecton (Cecilie Frøyland)

Ascents Grønhaug (631m) 24.02.2019
Solliknuden (620m) 24.02.2019

Ut på tur sammen med Olaf og Oddgeir.

Solliknuden og Grønhaug har lenge vært på ønskelisten over turer å ta. Denne turen hadde vi faktisk alt planlagt i fjor men da måtte vi utsette på grunn av familie-sammenkomst. Det skulle gå noen måneder før vi idag fikk muligheten til å dra hit. Dagen idag var satt av til tur og vi hadde flere mulige plasser på listen, men da Oddgeir foreslo denne turen ble det slikt, og når værmeldingene også var på våres side kunne det ikke blitt bedre!

Vi kom oss avgårde fra Kvernaland i 07.30 tiden og med bare ett lite kaffe-stopp på veien var vi klare til å ta fatt på turen på slaget 09.00. Vi hadde sett på en annen sporlogg som viste at dette kunne bli en fin runde og la i vei mot Solliknuden først. Været var ikke helt på våres side og da vi trodde at tåken skulle lette ble den bare tykkere og tykkere i det vi nærmet oss toppen. Etter nesten nøyaktig 2 timer var vi på toppen, uten noe utsikt! Ikke noe godt vær gjorde at vi bare tok en liten matbit i hånda før vi la i vei mot Grønhaug. Skulle værmeldingene stemme ville vi få klarvær og sol på toppen der! Det lettet etterhvert og etter ca 1 time fra Solliknuden tittet solen frem, og vi kunne se Grønhaug i det fjerne der fremme! Det lysnet veldig på kort tid og da vi endelig var på toppen var det en helt utrolig flott utsikt! Det ble en god del bilde-knipsing og funn på nok en geocache. En liten rast i sola var på sin plass etter flere timer i terrenget!

Så var det bare å ta fatt på nedturen igjen, og dette var nok det våteste strekket på turen, selv om vi hadde gått i en del snø på veien oppover var det enda mer snø nå og mye vann på stien, alle tre var ganske så våte i skoene! Vi siktet oss inn på stien nedover mot den svære klovsteinen og det gikk over all forventning nedover og plutselig stod vi foran denne svære steinen!

Bare sjarmør ettappen igjen nå, ca 2 km nedover i skogen før vi endelig så bilen igjen! Godt fornøyde med 1 kommunetopp, 1 sjumilsstøvel, 18km tilbakelagt på ca 7 timer (inkl pauser)

Da vi reiste på tur idag morges fikk vi tilbud om middag i Egersund hjemme hos mor etter endt tur og det sa vi gladelig ja til! Hjemmelaget pizza smakte fortreffelig etter dagens tur!
Stikryss
Svær og flott varde på vei til Solliknuden
Olaf og meg på Solliknuden.