Skoræ (24.02.2019)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Skoræ (1,041m) 24.02.2019

Avreisedag, lørdag den 23/2-19. Morten kom til meg kl 10 og etter litt pakking av bil, så dro vi sørover mot syd vest landet. Ved Arendal stoppet vi ved Harebakken kjøpesenter og spiste middag inne på en cafeteria. Morten tok hamburgertallerken, mens jeg tok spareribs tallerken med bakt potet. Det var godt, men ikke kjempegodt. Morten traff her en del bekjente av familien til Morten, og de var fra Gjerdrum. Etter å ha pratet litt med dem, kjørte vi vestover til Evje, og så litt sydover til Klepp skrivargard. Her skal vi overnatte i 2 netter.

Turdag 1, søndag 24/2-19. Kjørte fra Klepp skrivargard og vestover til Sveindal. Så nordover til Kyrkjebygda, og videre nordover forbi Breland, og til slutt forbi Ljosland, hvor vi parkerte ved den øverste parkeringsplassen ved Farevatn hyttefelt. Her var det 2 skitrekk og noen få nedfarter, og en hel haug med flotte hytter. Sikkert mange 100! Tok på oss trugene ved bilen og fulgte oppkjørt skiløype vestover og som gikk syd for det lille men flotte Farvatnet på 724 moh. Stusset over at det var så utrolig mange folk ute å gikk på tur innover fjellet. Trodde, siden det var søndag at de vikle være på tur hjemover. Men Morten kunne fortelle at vestlendingene hadde sin vinterferieuke nå, så da hadde det sin logiske forklaring. Oppe ved noen vann på ca 830 moh, traff vi noen damer som mente at hvis vi fulgte skiløypa videre til venstre, så ville vi komme opp til Skoræ. Etter noen 100 meter skjønte vi at dette ikke kunne stemme for GPS en tok oss i helt feil retning mot sydøst, mens vi skulle så godt som rett vest. Traff en kar som kunne fortelle at vi var inne på en løype som gikk rundt hele Skoræ fjellet. Ny kurs ble tatt og etter å ha passert et lite vann, fant vi et scooter spor som gikk opp en bratt kneik. Denne fulgte etter hvert en merket sommersti som går sydvest om Skoræ. Etter litt tok vi av fra scooter sporet, og opp noen kneiker direkte vestover mot toppen. Her var det også skispor og trugespor. På toppen var det en stor flott steinharde med kasse og skilt. Etter noen bilder, satte vi oss i le av varden og spiste niste og sjokolade. Det blåste kattunger. Noe som tilsvarer et sted mellom 10 og 15 m/s. Mao ble det et kort opphold på toppen, før retur samme vei ned igjen til bilen ved Farvatnet. Ca 4 grader ved bilen og ca 2 grader på toppen. Sol og lettskyet i dag, med en del vind.