Nokkenibba, Hurklutefjellet, Lianibba mm. (23.02.2019)  4

Tjukkhornet (1,289m) 23.02.2019 12:06
Syltavikheia (1,253m) 23.02.2019 12:52
Lianibba (1,427m) 23.02.2019 13:23

I dag viste gradestokken opp mot 15 grader da jeg passerte Sykkylven på morgenen, og hele 18 på vei hjem. Nokså uvanlig i februar, for å si det mildt. Det betydde også små utsikter til godt skiføre. Legg til frisk vind, og du får et nokså middels utgangspunkt for en fin dag i fjellet. Sett fra et samleståsted kan dette gi følgende konklusjon: En perfekt dag for å gå en tur du egentlig ikke har lyst til å gå av noen annen grunn enn at den «må» gjennomføres en eller annen gang.

Gleden ble ekstra stor da jeg kom til Bjørdal og så at jeg skulle få starte dagen med et par hundre høydemeter baksing i tett bratt skog med skia på sekk. Hvis du følger ruta jeg valgte gjennom skogen, går du neppe den turen her igjen (ruta jeg fulgte nedover fra setra er derimot merket og helt ok, viste det seg...).

Motiverende utsikt fra parkeringa. Rett opp her var ikke noe triks.
Det mest iøynefallende på Bjørdal og på turen for øvrig er Middagsnibba/Reinskredfjellet (midt i bildet). Fjellet har, som mange andre spisse topper, en flat rygg på baksida og er lett tilgjengelig. Nordryggen ser derimot ut som en mer interessant tur.
Antydning til fint vær opp Liadalen. Litt høyre opp blåste det derimot kraftig, og vinden vedvarte under hele turen.
Lianibba
Sørvestover fra Hurklutefjellet mot Klovningsnibba, Lianibba (ikke den samme som på forrige bilde) og Kalvedalsegga.
Nokkenibba. En "omvei" på noe over 3,5 km en vei fra Hurklutefjellet.
...akkurat langt nok til at jeg fikk et sjeldent ganagsår. Midt i bildet sees betydelig mer interessant skiterreng i østsida på Sætredalsfjellet
Fra Tjukkhornet mot Hurklutefjellet (th.) med Lianibba midt i bildet. Slakt og lettgått terreng, om ikke annet.
Varden på Nokkenibba, med Ljøen nede til høyre.
Alt ettersom hvor langt ut på skavlene du har lyst å bevege deg får du et glimt av Geirangerfjorden nå og da.
På Lianibba.
Mot Holedalen, Vollsetskåla mm.
Holedalen
Jeg hadde vurdert å fortsette ryggen mot "Sør for Slettfjellet" 1422. På grunn av flatt lys var det vanskelig å bedømme bratthet og hvor det var stup eller overhengende skavler, og jeg tok derfor ikke sjansen på å begynne nedover snøeggen i den råtne snøen.
Ryggen videre mot "Sør for Slettfjellet" 1422
Bratt ned sørsida mot Bjørdal/Hole
Lianibba sett fra øst
Starten på egga. Greit så langt en ser på bildet, og sikkert videre også under bedre forhold.
Hurklutefjellet
Nedkjøringa fra Lianibba er faktisk ganske så bra, og tidvis ganske bratt hvis man velger å følge sørryggen slik jeg gjorde