Leirvågfjellet i Fana (21.02.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Parkering Korsnesvegen (35m)
Endpoint Samme (35m)
Ascents Leirvågfjellet i Fana (153m) 21.02.2012

Suppleringstur for Astrid til ubesteget PF > 50m topp i Bergen. Jeg har vært der en gang før uten å finne god adkomst til toppen. Vi startet fra en parkeringsplass like før militærområdet på Krokeide og fulgte Korsnesvegen - en god skogsvei - nordover mot Leirvåg. Vi fant nå en godt merket sti med røde og blå bånd som gikk av på høyre side av veien, og så ut til å kunne gå i vår retning. Fulgte denne opp på et høydedrag ca. 100 moh. Der gikk stien videre østover, mens vi skulle nordover. Vi forsøkte å ta oss frem gjennom terrenget utenom sti, men kom ut i vanskelig, til dels bratt og tungt skogsterreng. Etterhvert nærmet vi oss skogsveien igjen, gikk tilbake på denne og fulgte den til litt forbi høyeste punkt ned mot Leirvåg. Der fant vi den dårlige stien på nordsiden av fjellet som jeg hadde brukt sist, og fulgte denne opp på toppen. Fra toppen oppdaget vi et skar like sør for toppen som førte i den retning vi skulle, og fulgte dette tilbake til skogsveien. Meget ulendt og til dels bratt nedgang, men vi sparte nok litt tid og var tilbake ved bilen like før mørket falt på.