Fjellstjørnryggen (19.02.2012)

Endpoint Samme (15m)
Ascents Fjellstjørnryggen (216m) 19.02.2012

FJELLSTJØRNRYGGEN

Rask morgentur med datter Liv Synnøve. Vi hadde funnet et lovende utgangspunkt for turen dagen i forveien - en merket sti som starter fra en sidevei like nord for Åsmul på østsiden av fjellet. Det hadde kommet 5-10 cm nysnø om natten, men det var likevel lett å følge stien. Da vi kom opp på høyde med toppen viste det seg at stien fortsatte vestover, sannsynligvis mot Skiveneset. Toppen lå nå bare noen hundre meter sør for stien, men vi fant ingen sti videre. Vi gikk over et myrområde, gjennom tett einerkratt og kløv opp en ganske bratt skrent før vi var opp på fjellryggen. Derfra var det lett bort til selve toppen som er markert av et gammelt, ødelagt trigmerke. Surt og kaldt på toppen, men fin utsikt utover mot Alden med Instenova og mot Lifjellet. Synd det er så tilgrodd her oppe, men slik er det blitt på veldig mange av småtoppene på Vestlandet. GPS 0289392 6794213. Tilbake omtrent samme vei - se GPS track. Vi brukte vel 1 time på turen, nesten like lang tid på de siste 2-300 meterne som på resten av turen.

Trig-stangen på Fjellstjørnryggen. Utsikt vestover mot Alden
Utsikt sørover mot Storakersundet
Utsikt fra Hatlemstranda vestover mot Fjellstjørnryggen midt i bildet og Sørbøheia til høyre