Gælnekollane (21.02.2012)

Written by 19topper (Tor-Arne Paulsen) GSM

Start point Parkering Viddaseter (500m)
Endpoint Parkering Viddaseter (500m)
Characteristic Ski trip
Ascents Gælnekollane (600m) 21.02.2012

Utsikt?!

Siljan pf 100 topp. Tur følge: Sniff:) Bivånere: Hare

Egentlig skulle vi ha gått opp til denne toppen nede fra Vanebuvann, og fulgt skogsvei opp til Grønlimyra på østsiden av toppen. Det hadde vært en tur på ca 7 km en vei.
Men når vi tittet på kartet, kom jeg på at parkeringen til viddaseter jo ligger nærmere. Så da ble det heller tur herfra, og turen tur-retur ble på ca 8 km, i både nydelige vinterløyper, og skogs-koller opp mot selve toppen:)

Ahh, nydelig føre, og flotte fjell ski som fløt lekende lett i terrenget:) Og Sniff trakk som bare juling over det meste, når vi snørekjørte. Super hund! Og når han manglet "tur-venninner" som motiverer han for å trekke, så ble harer nye motivasjons faktorer for trekking:))

God plass til parkering der vi startet, både vinter og sommer. Tur forslaget ser du på GPS sporet ved å klikke på øyet oppe i hjørnet. Husk å betale bommen nede ved Rv: 60 kr :(

Oppe på selve topp punktet, ble jeg overrasket over at en jammen ta ser toppen av Gaustadtoppen herfra!! Tårnet på Jonsknuten i Kongsberg, ser man, og Styggmann oppe ved Heistadmoen var også flott å se på herfra.