Svanstulfjell, Narefjell og Ørnenuten (20.02.2019)

Written by vegardfj (Vegard Fjeld) GSM

Ørnenuten (811m) 20.02.2019 12:48
Visits of other PBEs Svanstul parkeringsplass (580m) 20.02.2019 08:31
Fugleleiken (600m) 20.02.2019 10:20

En fin onsdag å dra på skitur i dag. Nydelig vær og Svanstulfjell og Steinbruløypa lokket.

Hadde tenkt å ta hele runden, men la om planene når jeg skjønte hvordan føret var. Det var glatt og isete og tungt å gå, spesielt opp på Svanstulfjellet. Skjønte da at jeg ikke kunne gå hele Steinbru, da det ville blitt for langt på tungt føre.

På vei opp til Svanstuljell, som for øvrig var kjørt opp noen dager før, oppdaget jeg at jeg passerte et PBE, en topp som nylig var blitt registrert. Den heter "Øst for Flekkerhytta" Gikk ut av løypa og gikk på skaresnø så langt jeg klarte. Siste kneika måtte jeg ta av skia og delvis klatre opp på toppunktet i ganske dyp snø. Fin utsikt derfra. Ned igjen gikk jeg en annen retning og noen bratte kneiker, så måtte bære skia. Kom omsider ned til løypa igjen etter litt baksing i snøen.

Videre på glatte løyper til jeg fant hvor jeg måtte gå opp for å komme på toppen av Svanstulfjell. Ikke den beste oppstigningen jeg fant, men kom meg opp på skia. Ikke noe spesielt utsikt derfra. Fant en bedre nedstigning til løypa igjen ved å følge noen gamle skispor.

Derfra gikk det greit ned til Huldreløypa, men noen steder måtte jeg ta av skia og gå ned noen kneiker, da det var veldig hardt og glatt.

Gikk deretter videre til Fugleleiken og oppover bakkene. Kom til krysset mot Nare, og så at det var tråkket spor den veien. Fant ut at jeg skulle prøve den veien i steden, da jeg ikke hadde veldig lyst å gå Steinbruløypa på dette føret.

Det var hardt i sporet mot Nare også, så det var bedre å gå ved siden av på skaren. Stort sett greit å gå. Kom meg til slutt opp på toppen, og det er som vanlig fantastisk utsikt i alle retninger herfra. Fikk i meg litt mat, og gikk så videre nordover for å treffe på Steinbruløypa igjen. Flott terreng å gå i.

Når jeg kom til Steinbruløypa, gikk jeg til nærmeste kryss skiltet mot Ørnenuten, og valgte å gå opp dit også. Noen bratte kneiker, men kom meg greit opp der også, og nøt flott utsikt også fra Ørnenuten.

Deretter var det strake veien ned til løypa og skli ned bakkene til Fugleleiken.
Huldreløypa var nyoppkjørt og litt bedre forhold der tilbake til bilen.

Utsikt fra høyden kalt "Øst for Flekkerhytta"
Toppen av Svanstulfjellet
Nærmer meg Nare
Nare besteget på ski!
Passering av et av mange vann langs ruta
Fra Steinbruløypa, der jeg tok av mot Ørnenuten
Ørnenuten
Utsikt fra Ørnenuten. Flott vær!