Kommunetoppen i Elverum -Raskiftet Sør (19.02.2019)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Oskjølveien, der høyspenten krysser vegen (500m)
Ascents Raskiftet Sør (807m) 19.02.2019
Utsikt fra Raskiftet Sør, - vestover

Vestsiden av Osensjøen har et "appendix" ved navn Valmen. Her kjørte jeg innover på bomvegen Oskjølvegen, (50NOK), i ca. 3km, før jeg parkerte i vegkanten. På sommeren kan man her ta til venstre/sørover et stykke retning toppen. Denne var ikke brøytet nå, men det var imidlertid kjørt skiløyper med skuter, så da var det bare å labbe avgårde.

Denne toppen ligger ikke på høyeste punkt, men er en kolle, litt sør for "hovedtoppen". Jeg "blingset" for 3/4 års tid tilbake og gikk på feil topp, men heldigvis ble det oppdaget og jeg fikk en ny sjanse til å besøke dette egentlig så flotte turterrenget.

Det er lettgått, idyllisk og har veldig fin utsikt nå man kommer opp. Forskjellen fra sist sommer, foruten været og det faktum at jeg nå måtte bruke ski, var at det hadde kommet minst 20 gigantiske vindmøller rund omkring. En lokalkjent jeg møtte på vegen, sa noe resignert, at han ikke kjente seg igjen lengre, noe sted. Jeg kan skjønne ham. Han fortalte også at det er restriksjoner når det gjelder hvor man kan ferdes. Det var visstnok ikke lov å gå nærmere enn 300 meter fra hver vindmølle, da det er fare for at propellene kaster fra seg is, der de suser rundt og rundt i enorm fart. Lyden av de høres også meget godt.
Jeg fulgte skisporet helt opp til noen avlange myrer nordøst for toppen, før jeg tok av og gikk rett mot toppen. Det var tydelig at noen "idioter" hadde lekt seg hemningsløst med snøskuter i området. Det var spor på kryss og tvers. Etter noe vassing i tidvis løs snø var målet nådd. Da hadde jeg "sneket" meg tett forbi en av monstermøllene, sikkert med livet som innsats. Det kunne ihvertfall ses is på propellbladene.
Vakker utsikt nordover.

Du ser de tidlig, og hører de, etterhvert som man kommer oppover i skogen
Så ser man flere...
Villmannskjøring med skuter
Fra toppen er minst 20 stk synlige
Monstrene er både majestetiske og skremmende