Kommunetoppen i Øyer - Eldåhøgda, fra Østerdalsiden (19.02.2019)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Stormyra (820m)
Endpoint samme (790m)
Ascents Eldåhøgda (1,232m) 19.02.2019
Toppvarden Eldåhøgda, i kryssning mellom tre kommuner og to fylker.

Via Østerdalen, opp Imsdalen, forbi flaskevannprodusenten, over elva og opp bakken til Stormyra, (veien var ikke brøytet lengre), ca. 1,5km fra Gålaseter p-plass.
Fint vær, men helt grått i toppene.
Valgte etter å ha møtt hyggelig kjentmann med elgbikkje og datter å følge skitrasse lengst mulig. Rundet Måsåfjellet først på nordsiden så vestsiden, og mer eller mindre direkte mot toppen. Sikten over skoggrensa var så dårlig at jeg hadde helt "white-out" til tider siste 2-3km. Uten noen refaeranser var det vanskelig å holde balansen selv stående stille på flatmark. Det å renne ned var også meget slitsomt, til sikten atter var tilbake. Jeg gikk på GPS-kurs, og sjekket ca. hver 100. meter. Uten GPSn hadde jeg nok vært der oppe ennå. :-O

Et lite holdepunkt i tåka. Ihvertfall nok til å vite hva som var himmel og hva som var bakken.
En nabovarde
En kjempevarde
Tror du ikke det lysnet et øyeblikk, når man var vel nede...