Sund: Førdesveten fra Stranda (18.02.2019)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Stranda skole parkering (45m)
Endpoint Stranda skole parkering (45m)
Ascents Storevarden (230m) 18.02.2019 12:00
Førdesveten (284m) 18.02.2019 12:29
Visits of other PBEs Gigantgitaren (50m) 18.02.2019 11:02
Stranda skole parkering (45m) 18.02.2019 11:06
Minnesmerke etter flystyrten i 1948 (275m) 18.02.2019 12:26

Turen startet fra Stranda skole parkering og stien begynner ved "gitaren" til Johannes Kleppevik som ligger rett bak skolen.

Turskilt ved stistart
Gitaren til Johannes Kleppevik

Fulgte stien som går over Lamhusfjellet og inn i Kleppedalen. Videre retning Veten, men tok en avstikker på sti opp til Storevarden.

I begynnelsen av Kleppadalen er det et stikryss, jeg tok stien innover dalen til høyre og kom ned igjen på stien fra venstre.
Rett før jeg skulle passere Vetadalen tok jeg en avstikker opp på Storevarden.
Over Storevarden er det bygget en imponerende steingard
Litt av steingarden som går over Storevarden
Info skilt på toppen av Storevarden med historien til grensesteingarden mellom Hamre og Steinsland
Stor varde på toppen av Storevarden

Ned igjen til stikrysset ved Vetadalen, krysset denne og videre på ryggen opp til minnesmerket etter flystyrten i 1948 der 13 av en besetning på 15 omkom. Motoren med minnetavle er plassert på stedet.

Motor og tavle med navnene på alle 15 personene.

Kort etappe bort til toppen på Førdeveten der det er stor telemast, stor varde, kikkert og retningsskive.

Førdeveten
Utsiktskive på Førdeveten
Førdeveten 284

Det blåste friskt her oppe så her var det bare å komme seg videre. Fulgte stien som går nordover på ryggen til jeg kom til nytt stikryss, tok der sydvestover over Grindamyra på bløt sti som ikke er like mye brukt. Kom til et skogholdt der stien delte seg, jeg tok den til venstre siden der var et gammet kyststi merke ved den. Det viste seg at dette var feil sti, forsvant i intet inne i skogen og jeg rotet en del for å komme meg ned i dalen under. Prøvde å følge merket sti på kart men den har skogen overtatt. Ser nå i etterkant at Helwig Hauser HHauser (Helwig Hauser) tok samme tur den 03.02.19 og ut fra hans GPS spor tok han stien til høyre inn i skogen. Får håpe at hans rute ned var bedre en min som ikke anbefales. Videre på grei sti over Heiane og inn på stien som jeg tok oppover.