Besshøe på ski, nei Besstrondrundhøe ble det visst... (20.04.2018)  3

Written by ArvinDeep (Jarle Flaglien) GSM

Characteristic Ski trip
Ascents Besstrond-Rundhøe (1,421m) 20.04.2018 10:30

Planen denne dagen var å gå fra hytta jeg bor på, som ligger bortenfor Krambua, og egentlig til Besshøe – om det var mulig da...

Tre uker tidligere var jeg på samme sted, da med ungene på påskeferie. Da var det isete, hardt og forblåst oppe på fjellet. Nå, tre uker senere altså, var det mildt, bløtt og råtten snø. Sjodalsvatnet som sist var fantastisk å på på ski på, var nå helt fylt opp av overvann.

Jeg skjønte vel egentlig, allerede fra morgenen av, at det kanskje ikke ble noen tur til Besshøe – men at jeg antakelig kanskje kun kom meg bort til Bessvatnet.

Jeg la i vei klokka 07:30, da jeg håpet det skulle være litt hardt å gå. Opp lia fra Besstronde gikk det allerede ganske håpløst. Løypene fra tre uker tidligere var bare som merker i snøen nå, og det var sørpe bløtt… Jeg tråkket igjennom gang på gang, og det hele virket ganske håpløst. Etter hvert ble det store barmarksområder – og jeg måtte gå skiløs på enkelte passasjer.

Ganske bløtt føre

Føret gjorde at jeg brukte omtrent halvannen time, bare opp den første kneika – omtrent det dobbelte av hva jeg hadde trodd.

Optimisten i meg tenkte at, når jeg bare kom meg opp på fjellet, så ville føret bli bedre og det var sånn delvis riktig. Noen steder var det hardt og fint å gå, men så plutselig bare sank jeg gjennom. Noen steder sank snøen sammen i store områder rundt meg, men ettersom det var flatt så var det ikke noe rasfare. Det gikk så smått, at jeg veldig raskt forsto at Besshøe kunne jeg bare se langt etter. Besstrondrundhøe ble så det nye målet, og det var ikke lange veien. I hvert fall ikke i luftlinje…

Fra bløtt til bart
Tre uker tidligere var det flotte scouter-spor her
Snøen brekker i flak

Etter mye strev, noen ganger med snø opp til lysken, der jeg sank gjennom, så kom jeg meg opp på sørsiden av Besstrondrundhøe. Derfra var det snøløst og jeg gikk på beina opp til toppen. Den nådde jeg klokka 10:30 – tre timer etter jeg gikk hjemmefra. På denne tiden hadde jeg trodd jeg i hvert fall skulle startet på stigningen mot Besshøe. Nå var jeg fortsatt nesten 9,5 km unna – I LUFTLINJE. Jaja…jeg spiste min lunsj i sterk vind og måtte le av min egen optimisme.

Dagens opprinnelige mål er 9,5 km i unna...
Besstrondrundhøe panorama. Sjodalsvatnet med masse overvann...

Tilbake gikk jeg en litt mer direkte linje, og omtrent 12:15 kunne jeg spenne av meg skiene ved hytta. Litt skuffet, men tur er tur…