Mellomkollen (17.02.2019)

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Skar i Maridalen (157m)
Endpoint Hammeren i Maridalen (128m)
Ascents Mellomkollen (537m) 17.02.2019 13:56

Blåsti i Maridalsalpene på fjellski med feller

Jeg bestemte meg for en relativt kortreist topp denne dagen både på grunn av grått vær og besøk. Jeg fikk haik med passaten vår inn til den store utfartsparkeringen på Skar i Maridalen og hadde planlagt en fjellskitur med feller opp blåstien til Mellomkollen.

Denne turen starter øst i Skar parkeringen, sti ned til veien langs elva, nordover 200m og over brua. Straks over denne har turistforeningen satt opp et fint skilt: "Umerket sti til Tømtekleivene 0,3" Følg denne til høyre. Deretter kommer man ut på veien/Tømtekleivene, til høyre/sørover 300 meter til og så til venstre opp en velgått men umerket sti ca 1 km over til neste vei/Dølebråtbekken hvor skiltet blåsti opp til Mellomkollen starter.

Det er totalt 5 km fra Skar til Mellomkollen, 1,5 km ned til Tømte gård. Så følger noen km på en scooterløype med masse kuler og heng nedover i skogen tilbake til Øyungen.

Det var veldig fint å ha fjellski og feller, jeg kunne gå rett opp hele veien, og ikke minst komme meg helskinnet ned igjen. Selv om det bare er februar, har mildværet og regnet for en uke siden tæret kraftig på snøen, og scooterløypa var upreppa og ganske utfordrende med mange store hull ned til åpent vann i bekker og myr.

Jeg traff ingen på turen over Mellomkollen, men så spor etter både fotturister og noen randonnée kjørere som hadde hatt det gøy nedover i stien.

Eskorte-tjenesten min hadde plutselig litt andre planer, så da ble det god tid til en kopp te ved Øyungen. Det var vidunderlig å ta av fellene og kjøre ned til Skar på autostrada-skiløype, og videre Maridalen på langs løypa ned til Hammeren. Når jeg kjørte ned gjennom vakre Maridalen tenkte jeg at det er gull verdt at vi lever i et land med allemannsrett, slik at det lar seg gjøre å ferdes overalt, og å bli enige om skiløype over så mange gårder.