Fjellskitur til Øysteinatten (10.02.2018)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Ascents Krintofjellet (926m) 10.02.2018
Høyde ved Sandtjønn (1,048m) 10.02.2018
Høyde ved Snotjønn (1,109m) 10.02.2018
Øysteinnatten (1,173m) 10.02.2018
Visits of other PBEs Jønnbu parkering (755m) 10.02.2018

Var meldt knallvær på Lifjell denne dagen og valgte derfor å forberede skiene grytidlig. Tok derimot med fjellskiene og ikke randonee av den enkle grunn; total kaos om snøen.

Startet fra Jønnbu kl 07.00 og kjørte på innover flotte skiløyper. Gikk over Krintofjellet og ned Oksladalen. Oppover denne var det gode forhold og fant ut at jeg skulle ta en rundtur via Øysteinnatten, som jeg ikke hadde besøkt på vinteren før.

Gikk opp på høyden ved Sandtjenn og videre over her mot Øysteinnatten. Flere drønn i snøen, og mye sprekking rundt tuppene på skiene. Tydelig at lagdelingen i snøen var høyst til stedet. Valgte ruta ned fra Øysteinatten med omhu, men fikk noen gode Telemarkssvinger. Gikk på høydene videre bortover. Møtte masse bekjente randokjørere ved områdene rundt Glekse som var på jakt etter god snø. Kjente nå at jeg var glad for at jeg tok fjellskiene, selv om slengbemerkningene om "feil ski" ble kastet etter. Gikk oppom Skåråfjell og kjørte ned ryggen her. Morsom bakke, men skummel lengre øst.

Herfra gikk det tilbake til Jønnbu parkering.